ETHIOPIAN GOVERNMENT’S
MANAGEMENT OF THE MEDIA DURING
THE ETHIO-ERITREAN WAR 1998-2000

BY
BLEN FITSUM

SUBMITED TO ADDIS ABABA UNIVERSITY GRADUATE
SCHOOL OF JOURNALISM AND COMMUNICATION

NOVEMBER 2006



ETHIOPIAN GOVERNMENT’S
MANAGEMENT OF THE MEDIA DURING
THE ETHIO-ERITREAN WAR 1998-2000

A THESIS PRESENT TO THE ADDIS ABABA
UNIVERSITY GRADUATE SCHOOL OF JOURNALISM
AND COMMUNICATION IN PARTIAL REQUIREMENT

FOR THE MASTER OF THE ART DEGREE IN
JOURNALISM

BY
BLEN FITSUM

NOVEMBER 2006



Acknowledgement

I am very grateful to my external advisor Franz Kruger who not only was advising me but
also encouraging me to have the paper done. | have benefited a lot from his tireless effort
to guide and advise me. | have learned from his thorough and frequent comments as well
as prompt response. | appreciate his help ranging from shaping the focus of the topic to

having it the way it is now.

My thanks also go to my internal advisor Dr. Yacob Arsano whose invaluable comments
have helped me progress my work .He has been willing to dedicate time to go through

the research regardless of his busy schedule and my short notice.

I thank my family who was there to comfort me while undertaking the research. I am
grateful especially to my father Fitsum Wereta to his dedication to help me not only in

the course of undertaking the research but also to fulfill his responsibility as a father.

There are a number of people whose support and encouragement | cherished and | am
indebted to but I could not help mentioning my friend Abebech Belayneh (Abiye) who is
as good as my sister, her husband Dawit Mulu, my considerate friends Daniel Tadesse,

and Misgana Elias.



Table of Contents
Contents Pages
Abstract 1
Chapter One
1.1. Introduction 2
1.1.2 An Overview of the Ethiopian Media
Radio

3
Television 4
Press 4
News Agencies 5
Journalism Training Schools 5

1.1.3 An Overview of Ethio-Eritrean War 1998-2000

Historical Background 7
Causes of the War 8
The War Episode 11
Consequences of the War 12
1.2 Statement of the Problem 12
1.3 Research Questions 13
1.4 Hypothesis 14
1.5 Objectives of the Study 14
1.6 Significance of the Study 14
1.7 Scope of the Study 15
1.8 Limitations of the Study 15

Chapter Two: Review of Literature
2.1 An Overview of the Media during War 16

2.2 Media Compliance and Media Management Techniques 21



2.3 Intervention in Media during Peace Time
Chapter Three: Methodology

3.1Design of the Study

3.2Data Collection

3.3Sampling

Chapter Four: Data Presentation

The Ethio-Eritrean War and the Ethiopian Media
4.1 Sources of Information

4.2 Access, Communication and Transportation
4.3 Censorship

4.4 Patriotism

4.5The Press as a Fourth-Estate

Chapter Five: Data Analysis

5.1Sources of Information

5.2Access, Communication and Transportation
5.3Censorship

5.4Patriotism

5.5 The Press as a Fourth-Estate
Findings
Conclusion
Bibliography
List of Interview Questions

Transcription of Interviews

25

27
27
28

29
33
36
38
45

47
48
50
52
54
56
57
58



Abstract

The development of journalism in Ethiopia is yet in its infancy. However, Ethiopia has a
long tradition in journalism the first known publication Aemiro going back to the turn of
the 20™ century (Shimelis, 2000:7). For many people the main reasons for this are lack of
professionalism due to absence of journalism training schools, and the use of media by
successive governments as instruments of propaganda. The country guaranteed freedom
of expression only in 1991 that led to the emergence of private press. Liberalization of
the press —domestic broadcasting has not been liberalized-altered the relationship of
media and the government as many private local press became too critical to the
government while the government media both electronic and print remained pro
government. There also emerged some middle ground private press but the government

puts them all in one box.

Such an antagonistic relationship between the government and private press was to
change for some time when Ethiopia was at war with Eritrea in 1998-2000. Almost all the
news papers that assume different outlook on the government joined hands with the
government during the war. The media served the interest of the government as they both
had a shared interest of maintaining the country’s “national interest.” The fact that the
media believed in the ‘justness’ of the war was the crucial element that had effect on the

media management during the War.



Chapter One

I. Introduction

The term media management refers to not ‘to those engaged in the professional work of
managing media organizations, but to the wide variety of practices whereby political
actors may seek to control, manipulate or influence media originations in ways which
correspond to their political objectives’ (McNair, 2003:135). Accordingly, this paper
aims at assessing the nature of media management exercised during the Ethio-Eritrean
War 1989-2000. It focuses mainly on variables that were crucial in determining the media
management. These are information source; access, transportation and communication;

censorship; patriotism as well as the forth estate role of the media.

Questioning what the relationship of the media and the state should be; the role of the
media whether or not it should promote a country’s national interest, whose interest the
national interest is e.t.c would ignite varieties of theories that have different if not
contradictory views on these issues. Thus, it would be difficult to deal with all these

issues and theories.

What this paper attempts to assess is how the government managed the media during the
war and the variables that had influence in the shaping of the relationship between the
two. The fist chapter of the paper deals with the overview of the Ethiopian media and the
Ethio-Eritrean War including the framework of the paper; the second chapter deals with
the review of literature; the third chapter contains the methodology while the fourth and
the fifth chapters present the data on media management and analyze the data,

respectively.

The timing is not consistent as the paper used both Ethiopian and European calendar.
European calendar is used in all the chapters except in Chapter Four and Five particularly
while referring the newspapers. This is because the news papers are published in Amharic

and the dates are available in Ethiopian Calendar. Besides, it is convenient for the



researcher to put the dates as published rather than converting them into European

calendar.

1.1.2 An Overview of the Ethiopian Media

Radio

An experimental radio station exited in the1930s which was interrupted during the Italian
invasion in 1936.After Ethiopia chased out the Italian invading force Radio Ethiopia
started broadcasting in 1941 with a 7 —kilowatt shortwave transmitter and five full-time
employees. The broadcast was not able to scale the surrounding hills of the city of Addis
Ababa. By 1970 the Radio managed to expand its broadcast to cover 40 percent of the
population across all major cities, towns and hamlets of Ethiopia .The radio operated

under the direction and guidance of the Ministry of Information. (Mekuria, 2005:9)

The broadcasting of Radio Ethiopia includes issues related to economic development,
citizenship, public health, commerce in addition to news and international issues.
Educational programs constituted 50 percent of the radio’s programs while information
and entertainment occupied 15 and 35 percent respectively. In 1974 the name Radio
Ethiopia was changed to Voice of Revolutionary Ethiopia when Derg took power but it
got its name back in 1991following the demise of the Derg regime (Mekuria, 2005:10).

In addition to Radio Ethiopia, existed Christian voice of the Gospel established in 1963
which the World Lutheran Federation owned. With its coverage of Addis Ababa and its
environs it broadcasted five and half hours daily with MW transmitter and an hour with
SW transmitter every evening in Amharic, English and French languages but the national
broadcast was entirely in Amharic. Christian voice of the Gospel was nationalized in
1980 by the Derg Regime. At the moment there is no religious broadcasting as the 1999
Broadcast Agency Law prohibits the setting up of religious broadcasting stations in
Ethiopia (Mekuria, 2005:10).



Other radio stations the country has are FM Radio, Radio Fana, and Zami the only private
radio the government allowed to operate in 2006. FM Radio covers only the capital Addis
Ababa with 80% of its programs occupied by entertainment and advertisement (Ethiopia
Radio Editorial Policy cited in Mekuria, 2005:25).Radio Fana’s present legal status
renders it private station. However, whether Fana is non —partisan has been debated
(Mekuria, 2005:26).In general, the Ethiopian Radio stations can be classified in to three -

governmental, party owned and ‘private’ station (Mekuria, 2005:25).

Television

Television broadcasting was launched in Ethiopia in 1964. The Ethiopian Television
expanded its coverage from one percent when established to 47 percent in 1998 and
increased its staff from 31in 1964 to 643 in 2005 ((Mekuria, 2005:11). ETV used to
broadcast in Amharic and English until it also started broadcasting in Oromiffa and
Tigrigna in 1991. ETV broadcasts about 8 hours a day. The television broadcasts news,
economic, socio-cultural, and educational and entertainment programs which are
prepared by the station. It also broadcasts news it receives from local news agencies
mainly Ethipian News Agency ENA and Walta Information Center as well as

international news agencies the like of BBC, Reuters, and CNN.

ETV which is the only television the country has is a state owned station. Radio and
Television broadcast is regulated by Broadcast Proclamation No. 178/1999 and it is the
Ethiopian Broadcast Agency that is accountable to the Ministry of Information that
governs the radio and Television enterprise. The Agency is authorized to issue, suspend,
revoke license of broadcasting service, and inspect the station and take allegedly illegal

materials without an order from the court.

Press

Although Ethiopia has a long tradition of cleric inscription and the first news paper
publication is a century old Ethiopia is yet far from having a well established vibrant free
press ( Shimelis, 2000:7). Private press was non existent in Ethiopia before 1991. It was

only when the present government Ethiopian Peoples Revolutionary Democratic Front



EPRDF took power in 1991 that freedom of expression was guaranteed first in the
transitional government’s charter and then in the 1995 constitution eliminating the long
standing tradition of censorship. Thus, there mushroomed a range of private publications
in addition to the existing government news papers which are not as popular as the

private ones.

However, the circulation of news papers and magazines went down from 638 and
241respectively in 1992 to 85 and 39 in 2005 respectively. 77 percent of news papers and
61 percent of the magazines in the country are controlled by private organizations
(Mekuria, 2005:32). The weekly news papers amount to 53 while the daily, biweeklies,

fortnight newspaper, monthly are 3, 2, 6 and 21 respectively. (Ministry of information)

In general, newspaper by and large reaches the urban areas very much concentrated in the
capital Addis Ababa mainly due to low level of literacy. Television too is largely urban
although reaches much larger people than Newspaper. Radio however remains to be the
affordable medium that extended its coverage to include much of the rural population

which constitutes 85% of the country’s population.

News Agencies

The country has only two news agencies the Ethiopian News Agency (ENA) and Walta
Information Center (Walta) which are both government controlled. ENA is the largest
local news agency in the country which is government funded. It gathers news from all
over the country through its regional desks and also from international media houses

while Walta has 39 correspondents in zonal towns.

Journalism Training Schools

Although the practice of journalism has a long tradition in Ethiopia the country has very
few higher institutions that offer training in journalism and communications which were
established recently. The first training institution is the Ethiopian Mass Media Training
Instituted EMMTI that was established in 1997. So far it has graduated 552 journalists

with diploma of which 210 are in print, 114 in radio and 113 TV journalism. It is only in

10



2004 that the institute upgraded its programs to a degree level and came under the

Graduate School of Journalism and Communications, Addis Ababa University in 2005.

The second higher institution that provides training in journalism and communications is
the School of Journalism and Communications, Unity University College a private higher

learning institution established in 1999.

Graduate School of Journalism and Communications, Addis Ababa University is the third
higher learning institution which was established in 2004 and offers a graduate program

in journalism and communications.

In general, it is evident that the electronic media TV and particularly Radio that reach the
mass of the population as well as news agencies are controlled by the government thus
information on the Ethio-Eritrean War had been availed to the mass in the way the
government wanted it. In addition, the fact that the practice of freedom of expression was
guaranteed only after the 1991 transitional charter and the1995 constitution and lack of
higher institutions until after EPRDF took power contributed a lot to lack of
professionalism in journalism in Ethiopia. Thus, the alternative private print medium has
been affected by lack of professionalism which was reflected in their outlook on the
Ethio-Eritrean War.

11



1.1.3 An overview of Ethio-Eritrean War 1998-2000

Historical Background

Eritrea was historically a territory of Ethiopia except during the Italian colonization of
Eritrea 1889-1941(Medihane, 1999:1-2) and British military administration of 1941-
1952. After 1952 Eritrea was federated with Ethiopia based on the Decision of the UN.
But later Eritrea was reduced to a province by Ethiopia. Up until the colonial period the
Tigrean people of today’s Eritrea and the Tigrean people of the northern Ethiopia have
always been kith and kin. Under the Italian colonial period Italian rulers made a large
number of the Ethiopian Tigrigna —speaking population live in a different setting and
experienced a relatively new historical development (Medihane, 1999:22, 26). During
colonial period Eritreans particularly those who joined the colonial army had been able to
make their children have access to education which resulted in the first generation of the
Eritrean urban elite. Italian Fascist Party established modern infrastructure and facilities
to facilitate the invasion of Ethiopia and the war economy created job opportunities for
many Eritreans. Its economy was integrated in to the Italian market economy. This

socio-economic change has significant implications (Medihane, 1999:27-28)

“The central and persistent element in Italian fascist propaganda was that Tigrigna-
speaking Eritreans are different from the Tigray. Moreover, the Italians launched a force-
backed-up propaganda which claimed that Eritreans are superior to the people south of
Mereb in intelligence, creativity, moral virtues and will power” (Medihane, 1999: 29).
“...up to the colonial period there was nothing wrong in relations among the Tigrigna-
speaking peoples; and the so called- separate Eritrean national consciousness has a
shorter history than is otherwise claimed. Colonial rule and subjugation on its part had
left behind a negative socio-psychological context in Eritrea which led to mutation in the
behavior of the Eritrean urban population towards Ethiopians in general and the Tigray in
particular ” (Medihane, 1999: IV). “The self image and the psychological disorientation
of the Eritrean urban population slowly developed into a political culture and continued
to disturb relations between the Eritrean and Ethiopian political elite” (Medihane, 1999:
IV, V).

12



The legacies of colonialism coupled with its incorporation as a province resulted in the 30
year civil war between Ethiopia and Eritrea as Eritrea fought for secession (Addis,
998).After 30 years of struggle Eritrea became an independent state in 1993 following
two years of de facto independence, with full support of the Ethiopian government under
the rule of Ethiopian People’s Revolutionary Democratic Front EPRDF. EPRDF took
power in 1991 overthrowing the Derg regime against which both EPRDF and Eritrean
People Liberation Front EPLF fought.

When Eritrea became independent the governments of both countries did not clearly deal
with decisive issues including Eritreans’ legal status in Ethiopia, economic co-operation
modalities as well as border demarcation (Medhane 1999:135). Thus, the Ethio-Eritrean
relation culminated in Eritrea’s invasion of the Ethiopian-administered territory in May
1998. But until then EPRDF and EPLF cooperated on crucial issues particularly in the
early days after they came to power because EPLF needed EPRDF to ensure its
independence and EPRDF needed EPLF to maintain stability in Ethiopia (Mehane
1999:134).

Causes of the War

TPLF and EPLF had differences on issues of ideology, politics and military strategy
when they were fighting Derg which even made them engage in conflict thereby making
their relation that of hostility and friendship (Tekeste 43, 2000).The political difference is
witnessed in the political system both maintain in their respective countries. TPLF
[EPRDF] maintained ethnic federalism with a focus on decentralization. Ethiopia also
witnessed the emergence of a number of political parties as well as private press.
Whereas, EPLF maintained a centralized administration undermining ethnic diversity, as
well as prohibited the establishment of political parties and independent press (Henze,
2001:11; Medhane, 1999:116). As Eritrea and Ethiopia maintain different political
system Eritrea wants to ward off the spread of Ethiopia’s ethnic federal system for fear
that it would cause challenge from the boarder communities it shares with Ethiopia such
as Kunama, Afar, and Saho (Tekeste, 2000:16).

13



In addition, Eritrea’s aspiration to be a hegemon in the region widened the differences
between the two countries (Medhane, 1999:120-125). Eritrean officials are seen saying “
“ If a people could win a Soviet-backed half a —million-man army[Derg], what else can it
not achieve?’ (Medhane, 1999:122). “Government publications openly

declared that Eritrea is destined to undertake a central and focal role in the Horn of Africa
region (Profile, 1997, Dec.13 in Medhane 1999:123) .This was shown in the intent of the
Eritrean leader Isayas Afeworki to have dominance in IGAD(Inter Governmental
Authority on Development”(Medhane, 1999:123).

Moreover, Eritrea had an economic policy that focused on transforming resources from
Ethiopia, using Ethiopia as a market for Eritrea’s industrial manufactures and as a
supplier of agricultural products, in addition to generating revenue from Ethiopia’s use of
ports of Eritrea and transferring capital from the Eritrean Diaspora in Ethiopia and
elsewhere in the world. Moreover, strengthening the economy emphasized on securing
foreign assistance and discovering petroleum in the Red Sea as well as exploiting the
talents and skills of the government of Eritrea and the human power which they regard as
“ ‘unique and superior’”(Addis Tribune, 1998:3). Hence, Eritrea was not comfortable
with the stability and peace in Ethiopia because this was conducive for economic
development as opposed to Eritrea’s aspiration to make Ethiopia consumer of Eritrea’s
industrial goods and services (Addis, 1998:91-93).

Although Eritrea depended on Ethiopia for resources as a relatively resource poor
country, Ethiopia too depended on the use of Eritrean ports for its import and export as a
landlocked country. Recognizing, the mutual benefit the two countries made possible the
free movement of goods and services for domestic consumption though this was not
applicable on goods and services in short supply. This was realized as a result of the
treaty of friendship and cooperation signed between the governments of the two countries
in July 1993. The agreement however, did not allow re-exportation to a third party.
Ethiopia imposed indirect taxes on its exportable goods to prevent Eritrea from re -
exporting the products such as coffee. Ethiopia’s restriction of franco valuta imports

made Eritreans “nervous and hostile” as the system was imposed against illegal trade

14



(Medhane, 1999:143-145). That Eritrea was unable to import exportable goods from
Ethiopia and re-export imported goods to Ethiopia, made Eritrea feel “effectively shut out
of the Ethiopian economy.” The economic relation was further aggravated by the
disagreement on procedures and charges of Eritrean port and Ethiopia’s preference to
import petroleum through Djibouti which was cheaper than through Eritrean port Assab (
Tekeste, 2000:33).Although Ethiopia claims it realized free trade Eritrea considers
Ethiopia as a country that follows a protectionist policy because Ethiopia reserved certain

investment opportunities for Ethiopian nationals (Medhane:1999:147) .

Furthermore, even if Eritrea was using Ethiopia’s currency Birr Eritrea introduced a new
currency Nakfa in November 1997 to destabilize the Ethiopian economy (Medhane,
1999:149) with out consultation with the Ethiopian government on its consequences on
trade and investment as well as fiscal and monetary policy (Addis, 1998:45). In response,
Ethiopia wanted to use dollar as a medium of exchange. But, Eritrea was against this as
65 percent of its trade was with Ethiopia which affects its foreign currency reserves
(Kinfe, 2004: 112). Ethiopia that was afraid of the outflow of birr notes from Eritrea
(Medhane, 1999:149) introduced its own new bank notes. Eritrea wanted the currencies
of both countries to have equal value and to be serviceable freely in both countries which
Ethiopia opposed as the two countries do not any longer have the same exchange policy
regimes. For Eritrean government putting in place the new trade policy was regarded as

“ a declaration of economic war” (Tekeste, 2000:43).

On the other hand, others argue that Ethiopia’s expansionist nature caused the war
because Ethiopia wanted to ‘embark on its old expansionist designs against Eritrea on the
pretext of a border dispute’ (http://www.dehai.org/conflict/articles/saba_ethio-
eritrea_war_makes_sense.html).They argue that up until 1974 Ethiopia was ruled by
feudal monarchy that oppressed the masses of the people and conducted colonial war to
annex Eritrea. Even if the masses managed to realize a democratic revolution in Ethiopia
and overthrew Emperor Haile Selassie the pseudo- socialist Derg took over and
perpetrated the operation of the masses and the colonial war against Eritrea. Eritrea

fought and gained its independence and the Ethio-Eritrean war was conducted to reverse

15



Eritrea’s independence. ‘...in just seven years after gaining power the TPLF was pressing
the masses into a bloody crusade to reverse Eritrean independence’ (Frank, 2000:)

(http://home.flash.net/~comvoice/25cEritrea.html)

The War Episode

After launching an attack in May and June the Eritrean military forces occupied different
locations with in Ethiopia such as Badme, Alitena, Aigar, Zalambessa and Gada(Kinfe,
2004:119). After Eritrea’s invasion of the Ethiopian administered locations Ethiopians’
goods in the ports of Massawa and Assab worth millions of dollars were confiscated and

the freedom of Ethiopians residing in Eritrea was restricted (Henze, 2001:7).

“...the first round of fighting was brief, bloody, but confined to clashes along the border
between 22 May and 11 June. There was also a series of air raids that resulted in a
number of civilian causalities. On the ground the fighting centered on three areas: around
Sherraro and Badme in the West, around the town of Zalambessa on the road linking the
two countries in the center, and in the far south for control of the road the Eritrean port of
Assab” (Gilkes, 1999:27). During the war the two countries employed bitter propaganda
(Vestal, 1999:193)

Many Ethiopians consider Eritrea as part of Ethiopia and were against the independence
of Eritrea. In Ethiopia there was a popular demonstration against the aggression of
Eritrea. The Ethiopian people actively responded to the sweeping mobilizations of
civilians in to the military. People expressed their support by waving their hands and
shouting while seeing military tracks leaving towns packed with the mobilized youth and
adults who were roaring with excitement all along. Regional governments, organizations,
private companies and even individuals were contributing moral and material support to
the war efforts. People were extending support both in cash and material including sheep
to the armed force in the front for slaughter. Even the regular TV entertainment shows
hold on holidays were held at the front with the military where popular singers
participated to maintain the morale of the military and engage the civilians in the war

efforts.

16



In an effort to mediate the two countries the international community took a number of
initiatives including African countries - Djibouti, Egypt Burkina Faso Kenya, Rwanda
Zimbabwe-; European countries- France, Germany, ltaly, UK ;the United States as well

as international organizations - OAU, UN ,EU-

However, the war continued though with interruption up until 31 May, 2000 when
Ethiopia announced that the war was over as it had the military upper hand (Henze,
2001:36) and the two countries signed through mediation an agreement on cessation of
hostilities on 18 June 2000 in Algiers and agreed to international arbitration.

But there still remains tension between the two countries due to controversies over the
final ruling of the border commission which is not yet implemented leaving the boundary

undemarcated.

Consequences of the War

The war is estimated to have claimed the lives of 70,000 to 100, 000 people (Woodward,
2003 194-5). It involved about 500,000 troops and displaced about 600,000 civilians. The
war cost Ethiopia about one billion dollars for armaments alone (Tekeste, 2000:53) not to

mention its economic, political and social impacts.

1.2. Statement of the Problem

"War is among the most horrific of activities pursued by mankind. Under a cloak of
military splendor and the prospect of glory, war is cruel, bloody and destructive. Its
reporting, however, makes brilliant news: it offers excitement, anxiety and horror and

sometimes exultation or despair."(Hudson and Stanier, 1998: xi-xii)

"War sells." (Carruthers, 2000:3). During wars across the world the media has been
playing an important role although some argue that its effect is minimal. But there is no
debate that most governments try to use the media as tools to realize their causes. Many
people have written about different wars and the media while no significant study has

been done on Ethiopian media and war though Ethiopia is a country whose history is

17



characterized by conflict and war. The Ethiopian media has been witnessed forging ties
with the government when it was engaged in war with Eritrea in the region, which is

politically unstable.

The Ethio-Eritrean War of 1998-2000 claimed the lives of thousands of Ethiopians and
Eritreans and had considerable political, economic and social impacts. What is more,
Ethiopia is just an emerging democracy, which witnessed a private press only a decade
and a half ago. However, there has been no significant study on the reporting of Ethio-
Eritrean war, which the writer believes, made pertinent bodies and people unable to have
an organized knowledge of the media and the war. Although several aspects of the media
and the war —performance of the media, the role of the media, state-media relationship-
could be studied this paper aims at assessing the government’s management of the
information and the media including the role patriotism played in making the

government get compliance from the media during the Ethio-Eritrean war.

1.3. Research Questions

» Did media have access to information?

» How did the government manage the flow of information?

= What were the institutional and social factors that influenced journalists in
obtaining and disseminating information?

» Did the media believe in the justness of the Ethiopian government’s aims and in
the delegitimation of the enemy?

= Were journalists reflecting their convictions considering themselves as part of the
Ethiopian society?

= To what extent do the government and private press differ in their position

towards the war?

18



1.4. Hypothesis

During the Ethio-Eritrean War both the government and the domestic media -
government and private- assumed similar stance on the ‘national interest’ that made

information management less challenging task for the government.

1.5. Objectives of the Study

General Objective

The general objective of this study is to explore the information management system the

government of Ethiopia exercised during the Ethio-Eritrean War.

Specific Objectives
The specific objectives of the study include:
- To assess and analyze how the government controlled the media.
- To study the media management techniques the government employed.
- To assess the variables especially patriotism that were crucial in shaping the
relationship between state and media.
- To examine whether there was difference in government’s relations with the

government media, private media and international media.

1.6. Significance of the study

The history of Ethiopia has been highly marked by conflict and War, the recent one being
the Ethio-Eritrean War that left thousands dead, displaced, maimed, orphaned, and
widowed not to mention its political and economic impacts. However, there has not been
research conducted on media and the war, which caused lack of an organized knowledge
of the media in relation to war. Amid rising tension between Ethiopia and Eritrea this
paper provides an understanding of the Media’s relation with the state during the Ethio-
Eritrean War. The researcher believes both the media as well as the government can draw

lessons from their past experience which this paper aims at addressing. The study will

19



make a useful contribution concerning the media and Ethio-Eritrean War on which no

study has been carried out.

1.7. Scope of the Study

People have been interviewed both from private and government media as well as
international media who reported on the Ethio-Eritrean War. Government officials
including the then Ethiopian government’s spokesperson had been interviewed.

The study selected the editorials and news of three news papers namely Addis Zemen,
Reporter and Tobia published a month before the war and two weeks after the war
started. In addition, it included one week publications of the three newspapers after the

international final and binding ruling by the boarder commission.

1.8. Limitation of the Study

The research was undertaken about six years after the end of the Ethio-Eritrean war.
Thus, the journalists particularly the international media correspondents were not
available as they had already left Ethiopia by the time the research was conducted. The
fact that there were not many international journalists to be interviewed had made the

information generated on the international media limited.

20



Chapter Two: Review of Literature

2.1 An overview of the media during war

The world has been characterized by war through out history. While states have been
conducting war media had also been playing its part particularly following the
development of mass press as well as radio, television and internet. But there is no
consensus on the role media play during war. Some argue that it has influential power
while others undermine its effect which led to the development of various theories
ranging from considering the audience as passive consumers to active negotiators and
interpreters of media message. Though the role media play is controversial in war time
states have been using the media at different points in history as one of the tools to realize
their cause. This was sometimes done with the consent of the media itself as history

witnessed.

During the American Civil War 1861-1865 maintaining the morale of civilians and the
army was what most of the correspondents considered as the basic element of their
responsibility as Knightley stated. Although the American Civil war was covered
extensively with only the New York Herald assigning 63 correspondents and spending
about one million USD to cover it “...majority of the Northern correspondents were
ignorant, dishonest, and unethical; that the dispatches they wrote were frequently
inaccurate, often invented, partisan, and inflammatory.” Knightly describes the time as an
“age of declamatory journalism” which undermined ‘objectivity’ (Knightley, 2000:19,
21).0ne of the reasons for reporting the civil war poorly was the inexperience of
journalists as the job was not attractive since it did not pay well by then on top of being a
demanding task ((Knightley, 2000:22-23). In addition, reporting was affected by poor
communication that caused delay and even loss of letters. Moreover, censorship imposed
to stop publication of helpful information to the enemy extended to include preventing
criticism of engaging in the war. Furthermore, war correspondents were not genuine
correspondents as they were serving officers who were willing to send a telegram or a
letter when situations allowed (Knightley, 2000:24, 25).

21



The media continued to serve political purposes to disseminate official information, to
sustain home morale, to persuade and spread propagandist messages in the twentieth
century too. Gorman and McLean stated that during 1939-1945 totalitarian regimes as
well as democracies exercised wartime controls over information and made the media
serve their own purposes in a war of competing ideologies. They made note of how
during both World War | and World War 1l journalists and news agencies inclined to
willingly collaborate with governments, heading to censorship requirements, and joining
hands in the war effort. According to the writers war reporting took little consideration of
accuracy than impact as there was little conflict between the mass media and political and
military leaderships, and journalists often supported nationalist patriotic causes (Gorman
and McLean, 2003:170-171).

The Vietnam War in the 1960s and 1970s made the mass media, particularly television to
attract attention in an attempt to give explanation about the American defeat in the
Southeast Asian conflict (Gorman and McLean, 2003:170). Although television has been
considered as being “capable of ‘losing war’ ” (Mandelbaum, 1982:157 cited in
Carruthers, 2000:4), the role the media played in determining the outcome of the Vietnam

War has been contested.

Reports of journalists who covered the Vietnam War faced accusations of assisting the
enemy. A former Vietnam correspondent a long-serving Asia expert Robert Elegant, is
quoted by Knightley as saying “ “For the first time in modern history the outcome of war
was determined not on the battlefield but on the printed page and, above all, on the
television screen...never before Vietnam had the collective policy of the media-no less
stringent a term will serve- sought by graphic and unremitting distortion, the victory of

the enemies of the correspondents’ own side’ ” (Knightley, 2000:470).

However, for Knightley this was not correct because most of the journalists as everyone
engaged in the war were unable to grasp the complexity and ramifications of the War and
be of any help to the enemy. What was important about the accusations as knightly put it

was, how it influenced governments across the world to be ware of letting the media

22



enjoy access to the war front and how to manage information flow during war which
made it difficult for correspondents to enjoy access in the wars to follow (Knightley,
2000:470). Governments took measures to limit media freedom in the 1980s limited wars
unlike in the case of Vietnam War characterized by the absence of formal censorship, and
in which numerous journalists had gone to Vietnam and had no constraints by strict
military controls though they depended on the military for transport and communications
out of necessity (Gorman and McLean, 2003:176).

One such example is what the British government practiced while Britain was at war with
Argentina in 1982 over the Falklands, group of islands in the South Atlantic between the
two countries. The British Ministry of Defense’s accreditation paper given to journalists

covering the War says “ ‘the essence of successful warfare is secrecy; the essence of
successful journalism is publicity’” (Carruthers, 2000:4-5) which shows the antagonistic
nature of the relationship between journalists and the military although the media had
been witnessed collaborating with governments in different wars as shown above. The
British government and military leadership followed a policy of “ ‘deception,
misinformation, disinformation and media manipulation through denial of access, control
of communications and politically based censorship.” ” (Gorman and McLean, 2003:176-
77) in addition to securing support at war front and home front under the pretext of
patriotism and regarding deviants as traitors (Knightley, 2000:482).The government and
the military managed to use these restrictive measures because the war was short and
limited and in a remote area (Gorman and McLean, 2003:176-77); thus, were able to keep
the public uninformed through managing the media (Knightley, 2000:477-78).This was
not however, made possible with out some consent of the British media. Some
newspapers “...supported the government all the way, even to the extent of attacking
other newspapers or television programs that expressed the slightest reservation about

Britain’s actions” (Knightley, 2000: 481).
In contrast to what most of the British media practiced Dorman and Livingston stress the

need to question a country’s foreign policy as well as stimulating debate on alternatives

especially during a state’s engagement in war. They argue that “ * The quality of news

23



coverage is never more important than when a society is pondering whether to wage
war’ as would any liberal proponent of the press’ democratic function: to apprise citizens
fully on matters of foreign and domestic significance, there by encouraging informed
deliberation of policy options”(Dorman and Livingston,1994,63;Peer and Chestnut,
1995:84 cited in Carruthers, 2000:39).

Failure to stimulate debate on foreign policy alternatives continued to be seen also in the
case of the August 1990 gulf war when the U.S media failed to inform the public and
stimulate debate on policy alternatives the country had to follow after Iraq invaded
Kuwait. The mainstream media in the US seemed to have supported the use of force over
continued economic sanctions against Irag, or the diplomatic negotiations brokered by the
UN-at the time of Operation Desert Shield-“when the USA mustered in Saudi Arabia the
largest coalition of forces deployed since the Second World War”. Media were silent
about US- Iraq relations in the 1980s. Irag was not represented as major threat to
international stability before 1990 by the US mainstream media which might have had an
impact on the US foreign policy towards Irag. “... more attentive American media would
have alerted Americans to the nature of the Iragi regime at an earlier stage, and that this
vigilant public might not accordingly have tolerated the ‘appeasement’ of Iraq by both
Reagan and Bush(Lang and Lang, 1994,59-60 in Carruthers, 2000:39-40)which might
have “encouraged Iraq’s adventurism”(Dorman and Livingston, 1994, 71 in Carruthers,
2000:40).

The war against Irag further witnessed the ineffective role of media in spite of extensive
coverage. “Nearly one thousand media personnel —on the ground, in the air and at sea-
would miss nothing. It would be the biggest news-gathering operation in the history of
television. Money would be no object- CNN alone would have a budget of 35 million
USD. A radical American plan for managing wartime media perpetuated an illusion that
the Irag war was a triumph for modern media and its technology. In reality, it was an

overwhelming victory for the military and its propagandists” (Knightley, 2000:529).

24



This shows that the media had been by and large witnessed being an ally of state during
war than being an opponent even when there is access to war and extensive coverage on
top of experience and advanced professionalism. For Gorman and McLean “... a review
of the relationship of the media and government during ...wars of the twentieth century
serves as a reminder that in most cases media cooperated with governments, complied
with measures such as censorship, implemented to protect the national interest in war
time, or indeed acted in such a way that regulation was unnecessary. From this
perspective the adversarial stance of some media during the late 1960s and 1970s was an
aberration rather than the norm” (Gorman and McLean, 2003:179-80).

On the other hand, the media in general has been reporting on what provokes
governments since the early twentieth century up until the recent war against Irag- as in
the case of William Howard Russel who in 1854 Crimean War reported the
incompetence of the British military officials in Malta and sufferings of the soldiers —
attack leadership of the officers, weaknesses and misery of the army, the medical
services-(Knightley, 2003:10); and as in the case of exposing the abuse of prisoners in
Abu Ghraib by the American army.

The reasons why states have been striving to get the compliance of media as shown at
different wars above include ensuring victory, national security, legitimacy, as well as
for misinforming and confusing the enemy, and disseminating propaganda. Because of
mistrust of the media and its influential power during war, although many academicians
undermine the effect of media, the lay people particularly the government and military
believe that “the act of representing war” has anti war effect. For instance the military
and policy makers regard Television as the most influential medium due to its *sheer

audience size, visual impact and immediacy’ (Carruthers, 2000:7, 8).
“ “Operational security’ ” is often the reason for governments’ manipulation of

presentation of war as “... untrammeled media may stab the military in the back- that

unregulated images generate intrinsically anti-war effects” (Carruthers, 2000:9).

25



Also in their attempt to ensure popular legitimacy governments strive to use the media to
persuade their people the justness of their war and the ruthlessness of the enemy, and this
projection of the image of the enemy is a necessary precondition for war (Carruthers,
2000:5,24).

For Wilhelm Kempf the reason why governments take so much pain to control the

media is social and psychological.

“... the actions of the conflicting parties are not determined by the objectively defined
conflict situation(i.e., the actual incompatibility of their rights, intentions and actions )but
rather by their subjectively defined perceptions of the conflict. People do not act because
of the objective nature of things in their environment but because of the meaning these
have for them.(Blumer, 1973 cited in Kempf, 2003:4)....Meanings are the result of social
negotiation process and are constituted in the social discourse-here in the discourse with
in and between the conflicting partners. In the case of political conflict, the media take on
an important mediating role and this is why warring parries always try to ensure that

media reporting serves their propaganda aims.”(cf.Jaeger, 2003, in Kempf, 2003:4).

2.2 Media Compliance and Media Management Techniques

During war states employ a range of techniques to manage the media and meet their
purpose while the media provides compliance to the government by favoring and serving
the purposes of states through playing different roles as well as through subjugation to

war time impositions.
One of the roles media is made to play is legitimizing the use of force as the best option
over other alternatives for self defense from an enemy labeling it as a threat. (Keen, 1986

cited in (Carruthers, 2000:44)

“ the themes of states and media ‘pre-propaganda’ are often notably similar: and

insistence that the Other began hostilities, or is intent upon launching them (thus making

26



a pre emptive, * defensive’ attack necessary); a return to history for evidence to justify(
and perhaps nurture) this sense of victimization; and a corresponding focus on enemy
‘atrocities’(verified, rumored or invented). Such atrocity stories may justify retaliatory
attack, and , intensifying to the Other’s lesser humanity, also sanction treatment
otherwise considered inhumane, even with in war time’s extended parameters of the
morally acceptable”(Keen, 1986 cited in Carruthers, 2000:52)

The Military exerts efforts to also use the media as instrument to “forge the bonds
between home front and the fighting front” by intensely engaging the civilians in the war

efforts and maintaining the military morale (Carruthers, 2000:5).

Media is manipulated not only for cheerleading specially when the people are regarded as
“ willing participants in ‘a war culture’ ” but also for meeting tactical objectives of
confusing or deceiving the enemy through misinformation which some journalists
protest when they discover it after wars end although others are part takers as in the 1991
Gulf War concerning the direction of looming assault of the Allied force on Kuwait and
if it would be by land or sea (Carruthers, 2000:6).

In addition, the military has been witnessed engaging in “ ‘black propaganda’
disseminating information with out disclosing the right source particularly using radio, as
in the case of World War Il where the militaries of German and Allied powers run
clandestine radio to disseminate disillusion and defeatism among each other’s forces (
Cruikshank,1977; Howe,1982;Bergmeier and Lotz, 1997 cited in Carruthers, 2000:6-7).
This was also practiced, after four scores, in the Gulf war Operation Desert Shield where
the coalition forces carried out * “black broadcasting’ ” (Taylor, 1997 cited in Carruthers,
2000:6-7).

Governments further employ patriotism as a tool to make the media behave in the way
they desire. Patriotism is manipulated as an instrument of guaranteeing compliance from
the media attaching national interest to the ends for which the country engaged itself in

war (Carruthers, 2000:9). The Falklands War demonstrates the challenges journalists

27



faced in questioning resort to War which was even perceived as forsaking the national
cause.” The Falklands episode illustrates the difficulty that journalists face in questioning
the efficacy or morality of military solutions to diplomatic crisis once mobilization is
underway; this phenomenon was also observed during the months of Operation Desert
Shield in 1990. To demur is to open oneself to charges of ‘treachery’, ‘defeatism’ and
‘back-stabbing.” Paradoxically, dissidents (or those branded as such) are treated as
though their very doubts about military action endanger the lives of their country’s armed
forces, even though diplomatic alternatives aim to forestall loss of military life and are
sometimes endorsed by strategists themselves (General Colin Powell, for example,
supported lengthier UN sanctions against Iraq) (Carruthers, 2000:52-53).

For governments being unpatriotic included even the reporting of deficiencies of home
military (Knightley 2003:6). Moreover, there is accusation by government of being of
assistance to enemy and breaches of security on top of maintaining control over
information flow (Knightley 2003:11).

Wartime impositions further include censorship, restrictions and reluctance to provide
immunity to journalists and means of communications (Gorman and McLean, 2003:171,
Knightley, 2000:476; Carruthers, 2000:13)

The media management employed by the American administration during the Iraqg War

could be reduced to the following four points:

“1.Emphasize the dangers posed by the Iragi regime; 2-Dismiss and discredit those who
cast doubt on these dangers;3- Do not get involved in appeals to logic but instead
appeal to the public’s hearts and minds, especially hearts; 4-Drive home the message to
the public: * Trust us. We know more than we can tell you’ ” (Knightley, 2000:529).

The Pentagon came up with this kind of plan drawing lesson from past several
experiences. “The pentagon could impose the ‘pool’ system whereby it would escort a

small number of war correspondents to the front and they would file ‘pooled reports’ for

28



the rest of the media. But the media so hated this in the first Gulf War.” “In Afghanistan,
the balance had moved even further in favor of the military because of the Coalition’s
reliance on air power (impossible for the media to cover) and special operations (off
limits for the media) until even the few pools that were arranged were abandoned”
(Knightley, 2000:529-30).

Having learned the media’s exposition of the casualties from American bombing in
Afghanistan “ Pentagon sought a media strategy that would turn back attention to the
military’s role in the war, especially the part played by ordinary American service men
and women. This would require getting war correspondents ‘on side.” But every system
that the Pentagon had tried for managing the media in wartime before now had aroused
the media’s ire precisely because it felt it was being managed. What if, instead of
managing the media, the Pentagon incorporated the media into the national war effort-
enlisting its vast resources in the service of the country as it had done in the Second
World War.” Then came “ * embedding’ ” (Knightley, 2000:530-31).

Pentagon was successful with its strategy of embedding which worked out for controlling
most of the correspondents (Knightley, 2000:533).

Apart from government intervention Journalists also face social-psychological pressures
as they operate with in the political, economic and social structure of the society they
belong to. “News organizations do not float detached from their society’s political,
cultural and economic structures.” (Kempf, 2003:3-4; Carruthers, 2000:15)

The relationship between media and audience is another important element to consider as
some emphasize on the existence of reciprocal relationship between the two in shaping
content as well as form of news while others who do not consider the audience as
important do not agree with this (Schlesinger, 1987:116; Hallin and Gitlin1994 cited in
Carruthers, 2000:19-20). The audience makes the media decide the extent to which war is
presented. J. Taylor argues “certainly, decisions about how much of war to reveal-where

to draw boundaries around the showable and sayable- are often rationalized with

29



reference to public sensibilities, not state sensitivity. Self-censorship is thus undertaken,
at least ostensibly, in the interests of ordinary viewers or readers, not to protect the state
from potentially embarrassing or damaging images, opinions or disclosures” (J.Taylor,
1998 cited in Carruthers, 2000:20).

2.3 Intervention in Media during Peace Time

War time intrusion of states is considered as a unique situation that presents challenges
for journalists, but such challenges are not special as intervention also exists in peace

time although it might take different forms.

Challenging Senator Hiram Johnson’s statement in 1917 ‘when war comes the first
casualty is truth’ Carruthers says “... the aphorism may be misleading. Applied to the
realm of journalism, it might suggest that peace and war constitute two quite distinct
spheres, in which reporters necessarily operate differently: in peacetime, they convey
truth, while in war time, half-truths, propaganda and lies. But where truth slides into half-
truth or outright falsehood may be difficult to determine, and whether journalists can ever
hope to convey ‘the truth’-whether there is indeed a truth to be told- is a moot point, both
at the level of philosophical abstraction and of professional practice” (Carruthers,
2000:22).

In peace time too states exercise intrusion in media even setting a legal frame work with
in which the media has to operate in order to prevent libel, protect honor and reputation
of individuals and wellbeing of citizens just to mention a few. Even in USA a country
whose libertarian tradition is strong, freedom of speech as Caruthers puts it is ‘rarely
absolute’ although countries differ in classifying what is decency, treason or blasphemy.
Media is subject to legislation governing ownership specially * “cross-ownership® ” of
various media outlets in an attempt to prevent individuals or corporations from monopoly
which undermines plurality of out put. Measures are also taken to stop the spread of
politically undesirable material (Carruthers, 2000:22). In the Ethiopian case the country’s

constitution which stipulates that people have the right to freedom of expression limits

30



this right to protect the reputation of people; the wellbeing of the youth; and national

security. Thus, it is apparent that intrusion also exists in peacetime.

Nevertheless, unlimited intrusion in the public’s right to know and the media’s practice of
its watchdog or the Fourth Estate role is not justifiable in a democracy. According to
normative theory there must be “a gradation in the democratic state’s practice vis-a- vis
media as war escalates in magnitude. In other words, while there may be a place during
‘limited war’ for measures to protect operational secrecy, conflict over limited
(sometimes politically contentious) objectives does not legitimize sweeping censorship
which a war of ‘national survival’ may necessitate.” (Young and Jesser, 1997in
Carruthers, 2000:11-12).

Concerning self censorship which is practiced in wartime in an effort to decide the
extent of revealing war by distinguishing between the “sayable” and “showable” it is
also witnessed in peace time as taste and tone are taken in to consideration in news. (J.
Taylor, 1998 cited in Carruthers, 2000:20). Hence, as part of the society to which
journalists as well as news organizations belong they live with institutional as well as

social- psychological pressure (Kempf, 2003:3-4).

Carruthers rejects the assumption that “media simply mirror a world ‘out there.” By
considering this as a naive premise Caruthers argue that “ regarding themselves often as
mere ‘mirrors’ to reality, journalists deny what invariable distorts their reflections. They
belong to socio-economic classes and ethnic groups; they are male or female; they have
certain predispositions and views (even if they think they successfully suppress them)...”
(Carruthers, 2000:15, 17, 18).This shows that in peace time too media operates under
different interventions. Therefore” ... ‘war should not be seen as a special case of how
the media works’ but rather as a magnifying glass which *highlights and intensifies many
of the things that happen in peacetime ...” ”(Williams, 1992:15 cited in Carruthers,
2000:13)

31



Chapter Three: Methodology
3.1. Design of the Study

Qualitative method has been used to conduct the study on The Ethiopian Government’s

information and media management during the Ethio-Eritrean War,1998-2000 whose

main objective is to explore the information management system the government of

Ethiopia exercised during the Ethio-Eritrean War.

Beyond just describing and analyzing information management through interview,
content analysis of the themes of the editorials and news of three selected newspapers

was carried out to assess the decisive variables that shaped information management.

3.2. Data Collection

The study by and large was based on primary sources-interviews and editorials and news

- in addition to reviewing literature on the subject matter.

Journalists from three news papers, Ethiopian Television and Radio, international media
as well as the former spokesperson of the Ethiopian government have been interviewed.
The interviews carried out with all the interviewees were face to face from May —July
2006 in Addis Ababa all in the offices of the interviewees except for four -Abdusamad,

Demissie Tsige, -who were interviewed in a deliberate choice of venue.

The Amharic Addis zemen , Tobia, the Reporter and the English Reporter were chosen
for this study. Addis Zemen is government owned daily (except Mondays) news paper
that has been published for over 60 years and is known for being a pro government news
paper. Tobia is a private owned publication which is popular for being critical to the
government, which is banned now. The Reporter is a weekly private news paper which
assumes a middle position between the two, Tobia and Addis Zemen. Thus, carrying out
the study on these three news papers which assume different positions towards the
government- including its foreign policy- would be of paramount importance to assess

their stand towards the war from different stand points.

32



3.3. Sampling

The analysis mainly focused on the interviews carried out with journalists from private
news papers, government news papers and the international media and with the then
spokesperson. Non- random sampling /purposive sampling technique was employed to
select the editorials and news of three news papers namely Addis Zemen, Reporter and
Tobia published a month before the war and two weeks after the war started. In addition,
it included one week publications of the three newspapers after the international final and

binding ruling by the boarder commission.

Purposive sampling technique was used to have a representative media outlook on and
experience during the war. Failing to represent the media particularly the domestic ones
which can be categorized in to three pro -government, critical to the government and
middle ground news papers, would be failing to give the full picture of the media
management. In addition, conducting semi structured interview with the journalists and
the former spokesperson had an advantage of providing intensive insights into the media
management during the war. With regards to the newspapers sampling, it was also
important to distribute the samples over different stages of the war because taking all the
samples at one point of the war may give a certain stance and practice of the media which
may lead to hasty generalization.

33



Chapter Four
The Ethio-Eritrean War and the Ethiopian Media

Data Presentation

4.1 Sources of Information

A spokes person office was established sometime after the war started which was non
existent before. The newly established spokesperson office itself had to set up a system of
acquiring information by arranging focal persons in concerned institutions such as the
Ministry of Defense, and Ministry of Foreign Affairs. The spokes person office did not
have its own office and started operation based in Sheraton Hotel. Nor did the office have
a structure as such .There were only six persons -the spokesperson, her assistant, initially
one secretary and later another secretary, and two office cleaners. The employees
including the spokes person herself were at first in the pay roll of their respective former
government organizations. Its branch office in Mekele, the capital of the region where the
war was going on, also functioned in a public hotel which it got for free. Later an
emergency fund was allotted for running the office. The then spokes person Solome
Tadesse regularly addressed government, private as well as international media by
holding daily briefings; issuing written statements; responding to inquiries and arranging
exclusive interviews as well as making her office available even after hours and by giving
her personal mobile telephone number. The spokes person’s office was the only official
source of information on the war although other ministries such as Trade and Investment
provided information on some issues related to the war such as goods in transit at the

Eritrean port (Amare).

| used to provide all the information | had except that which I withheld for the sake of
national security such as the number of forces, the type of armaments, and the
composition of forces. And even in that, | was telling the press that | knew the
information but | would not tell for security reasons. However, | did not make up
numbers or lied. Thus, this helped me develop trust and establish a very good

relationship with the press. | did this because I learned quickly that when you tell the

34



truth, it creates trust because of which the journalists did not try to nail me on something

I did not know (Solome).

Even when something that might affect the relationship of the office with the press
happened the spokesperson personally handled the problem by meeting the journalists
when they got wrong the information the office provided them, such as misquoting or as
in one case lying that the spokesperson defected when she went abroad for personal
reason. For Solome this conveyed a negative message which affects national interest for
which the news paper asked her an apology saying they did it to boost the sale of the

newspaper as such kind of story attracts many readers (Solome).

Some of the news papers had already prepared their sources of information ahead of the
war. The reporter had had very diverse sources of information- inhabitants in the nearby
towns of the war front Tigray who phoned through information and supplied tip-offs and
got modest payment just to cover their expense-they were mentioned on the newspaper as
‘our sources’-; people in Eritrea mainly who had grievances with the Eritrean government
and helped the paper willingly with out any payment; anonymous Ethiopian government
officials including the military; experts and concerned people abroad. It made preparation
and set up its network of information sources months ahead of the war because it foresaw
war was imminent, for which reason the editor in chief went to Eritrea to interview the
Eritrean authorities including the president Isayas Afeworki (Amare). Reporter’s sources
for the news also included official statements of both Ethiopian and Eritrean
governments; opposition parties’ statements; experts (Reporter, V.3 No037/142);
professional associations; local media (ruling party radio)( Reporter, Vol. 3 No. 39/144;
No. 40/145)and international media (Libyan news agency, Egyptian news paper
(Reporter Vol. 3 No37/142), VOA, Reuters, BBC( Reporter Vol. 3 No. 39/144), The
Washington Post(Reporter Vol. 3 No. 40/145); inhabitants along the boarder; eye
witnesses(Reporter Vol. 3 No. 36/141; No0.38/143); anonymous inside sources in the
government(Reporter Vol. 3, No. 36/141);Ethiopian Prime Minister’s press briefing
given to foreign correspondents and Ethiopian government media journalists(Reporter
Vol. 3 No. 39/144).

35



The reporter had ample sources of information. The editor in chief of the reporter Amare
Aregawi said “our sources were reliable and got information on even what the Ethiopian
military was doing against the Eritrean trucks supplying logistics.” One way the Editor in
Chief of the Reporter got information was by guaranteeing its sources specially most
Ethiopian officials the right to confidentiality as they are afraid of abuse of information
they provide to the private press, coupled with their lack of understanding and the culture
of reluctance to provide information as well as suspicion that the newspapers may not
protect their right to confidentiality (Amare). However, the fact that he is a former
member of the ruling party EPRDF has helped him win the trust of some officials whom
he had known when they were comrade in arms during the armed struggle against the
defunct Derg regime. Further more, he knew how to make the officials disclose

information.

Our officials are not willing to provide information on something one has no clue about
but, when we tell them the information we have and that we are to publish it then they
open up at least for the sake of amending it if we got it wrong or exaggerated as well as

to vindicate themselves ( Amare).

Another newspaper Tobia, a popular private paper which is critical to the government,
had used inhabitant informants in the area some of whom were themselves victims of the
war as they lived near the war front while others were teachers in the area. These sources
gathered information from the local people and they themselves witnessed some of what
was happening. They sent tip-offs to the newspaper by sending letters with travelers
using public transportation as well as making phone calls. The then editor in chief along
with his colleagues cross-checked information and did not take certain information from
one source alone. Some of the people were already the news paper’s sources of
information in peacetime and they carried out this task because they were willing and
interested although the newspaper paid them modestly just to cover the expense incurred
while carrying out the job. The editor in chief says “we already had developed trust and

we never found the information they gave us wrong.” The paper also had its anonymous

36



sources with in the military. Apart from having no access to war zone it required logistics
and finance to deploy the news paper’s journalists for which reason the newspaper did

not send its correspondents.

The reports it published included information obtained from Ethiopians living along the
disputed border; Ethiopian evacuees from Eritrea (Tobia Vol.5 No.6); TPLF party Radio
(Tobia Vol. 5 No0.10); Ethiopian diaspora ; prominent personalities in Ethiopia;
statements of opposition parties to Ethiopian government ; opposition parties to Eritrean
government (Tobia Vol. 5 No.7); various civil society associations (Tobia Vol. 5, No.9);
inside sources in the Eritrean military (Tobia Vol. 5 No0.8) and international media (The
Washington Post, CNN (Tobia Vol. 5 No. 9), and VOA (Tobia Vol.5 No.8).

On the other hand, the government media had deployed their own journalists to the war
front and got first hand information as they had access to the war front. The sources the
government news paper Addis Zemen used were dominated by federal and regional
governments’ statements (Addis Zemen Vol.57 No.203; No. 206; No0.208; No. 209; No.
210; No0.221; No. 222; No. 226; No.227; No0.230); and official press conferences (Addis
Zemen Vol.57 No0.210; No.211; No0.230). It also included lay Ethiopian people(Addis
Zemen Vol.57 N0.205; No0.206; No.212; No0.213); experts(Addis Zemen Vol.57 No.213;
No0.220; No.222);statements of professional associations(Addis Zemen Vol.57 No.210)
and rarely presented Eritrean officials (Addis Zemen Vol.57 NO. 205); Eritreans living in
Ethiopia who demonstrated against the invasion and supported peace(Addis Zemen
Vol.57 N0.209; No.213);Eritrean prisoners of war (Addis Zemen Vol.57 No.231); and
Ruling Party news paper(Addis Zemen Vol.57 No.216).Unlike the Reporter and Tobia,
Addis Zemen used Ethiopian News Agency and Walta Information Center as main

providers of news.
Together with the government media the international media also had options to use the

information sources they wanted in the area — locals, Eritrean captives, soldiers including

military officials -as they too had access to the war front (Tsegaye; Afra).

37



4.2 Access, Transportation and Communication

The ones that were given access to the war front were the government media and
international media but the private media were deprived of enjoying access. At the
beginning ETV journalists-two reporters a cameraman and his assistant- who happened to
be in the nearby town to cover another story had unlimited access at the front for nearly
two weeks after the invasion until the government media TV, Radio and News Agencies
organized a team of journalists and deployed them in the front. The team was about 10 in
number and stayed and worked all together with the coordinator deciding where to go day
by day and facilitating their works such as arranging interviews with the military
officials. The unlimited access as described by one of the ETV journalists Michaele
Minassie, before the organized team of journalists came included contacting the militia
in Shiraro about 20 kilometers from the invaded area Badme as there was no Ethiopian

military deployed and any civilian fleeing from the invaded region Badme.

I happened to be in the area to cover other stories. | had no idea there would be invasion.
Then we moved closer to invaded area. There, | used to meet internally displaced people
at Sheraro front which was partially invaded. There was no any Ethiopian army at the
area but only militia who were mobilized from among the community. My colleagues and
| were there with free access. It took about ten days for the Addis Ababa crew ranging

from a driver to a cameraman to come to the front ( Michaele Minase).

However, following the deployment of the army to the front the process of getting access
and information was centralized. Thus, interviewing a military personnel needed to get
permission from the military and the military selected the interviewees which was done
through a facilitator mostly assigned by the government. A journalist with the
government Addis Zemen Girma Bogale said “although we had access to the war front we
were not allowed to go where ever we wanted. But this was only for our safety. The area
was full of mines and we had to follow the military when they show us the way otherwise

they used to tell us that it would be on our own risk that we can go. So largely we stayed

38



all together in team.” Although Girma believes that the military was concerned about the
safety of journalists an Ethiopian Radio journalist Abdusamad Mohammed, a survivor of
an attack at a battle, opposes this. Abdusamad witnessed that he was made to cover a
battle with out being given any safety orientation and with out being asked whether he
was willing to cover the battle. For Abdusamad it was lack of concern for the safety of
journalists that caused the incident that killed three of a 12 member crew of journalists of
government and party media when attacked while covering the event in the middle of a
battle. One of the three journalists who were killed during the battle was telling
Abdusamad, on the eve of the day he died, that he was disappointed by the orientation
given to him to take care of the camera in order not to lose the pictures he would be

taking with out due attention to his precious life (Abdusamad).

The journalists who had access to the front used the military cars and got food from the
military and even sometimes shared tents with the military. The government journalists
used to send their reports to their respective media using the facilities of the regional
administration in the nearby towns such as fax, and telephone. They also used to send
video tapes by cars of the regional administration and the military which were going to
the regional capital Mekele and other cities such as Axum and Shire from which the

materials were sent to Addis Ababa by air or by available military helicopter.

During my assignment as an editor for seven months at Badme front, | was filing stories
using the military satellite phone. We even used the military cars to send the film footages
by air using Ethiopian Airlines in the nearby town. We also sent it to Addis ababa even

by military helicopters that were going to and from Addis (Michaele Minas).

Although most of the time the reports and the tapes were sent by a sealed envelop
Michaele states that they trusted the military and even if the military had looked at the
materials they would not have known the kind of information that would have been of
threat since as he described them did not have the understanding of how media operates
(Michielle). This fact could be evidenced by an incident when the Ethiopian Television

showed the pictures of the Ethiopian army fortress at the war zone. Such information

39



could have been helpful tip-off for the enemy because if the enemy knows what kind of
fortress it is, it would be able to use appropriate weapon and strategy to destroy the
fortress (Hadush).

The spokesperson office took the responsibility of providing the international media
transportation by military airplanes when commercial flight was terminated and some
used their own car for which the office gave them pass permit, while in Tigray region
where the war was conducted the branch office of the spokesperson took the same
responsibility for them. In fact, the government extended every possible cooperation to
facilitate the works of the journalists. Safety was what restricted the journalists as the
area was full of mines and had to follow the route only the military showed them to
follow. With regards to communication facilities of foreign correspondents they used to
send their stories and footages using their own satellite communication with no
interference from the government (Tsegaye; Afra; Solome).

On the other hand the private press was discriminated and did not have such access. The

editor in chief of reporter Amare Aregawi says:

Our stringers had no access to the war zone as it required permission from the ministry
of information which we were denied but they were able to go to the nearby towns and
meet the people who used to go to and from the war zones. We were denied access not

directly with a legal statement but indirectly, as the government said it had a pool system
and takes us when it says so but not whenever we needed to go. And even there what you
get was a formal press release from the branch spokes person office in the region which
was not of interest as such, since we used to get a lot more information of greater interest
than that. However, it is due to mainly the prejudice and sickness of the ministry of
information that only “its’ [government] journalists who are trustworthy but not
journalists of the private press. In general the government has a very big problem of

providing us with information.

40



The private newspapers like Reporter used indirect telephone communication to gather
information from Eritrea via a third country when direct communication between
Ethiopia and Eritrea was disrupted for sometime. This was for instance done by calling
someone in the United States from Eritrea who then called the reporter to feed back the

information (Amare).

4.3 Censorship

The government did not publish any rules for the media to adhere to. Nevertheless, the
editors as well as reporters including government appointees were given directions on
how to cover the war. They were told to emphasize on the issues that unite the Ethiopian
people-for instance interviewing military personnel from all regions of the country -;
maintain the military’s morale; and the war was against the aggressor Eritrean
government not the people of Eritrea (Abdusamad, Michaele).With in this framework
government reporters who had access to the war front needed to have their reports edited
by editors mostly assigned by the government who edited manually before they were sent
to Addis Ababa. Some of the editors as Hadush Kassu and Fitsum Saleh from the
Ethiopian News Agency (ENA) said the only reason they were assigned was to
coordinate and facilitate with the military for the journalists to gather news, and what was
edited was only the information that would have endangered the military operation by

providing information to the enemy.

An editor with ETV Michaele who was in charge of editing reports for about seven
months following the invasion received a guideline/orientation from the facilitators that
the news should capitalize on the facts that Eritrea invaded Ethiopia; the area historically
belonged to Ethiopia; Ethiopia wants peace and even if the Eritrean government claims it
should be through negation; as well as avoided news that could foment hatred between
the people of Ethiopia and Eritrea such as labeling Eritreans as invaders instead of
separating the invading Eritrean government from the Eritrean people so as to alienate it
from the people. Thus, he edited not only information that could have been helpful to the

enemy but also made sure the news were written in line with these guidelines (Michaele).

41



All government media news was edited at front except the local languages such as
Oromifa which were edited at Ethiopian Television and Radio stations in Addis Ababa
because they did not have editors at the front. We were editing according to the
orientations given to us. It did not allow us to let mentioning the military personnel-
commanders, generals- by name. Because the enemy could identify the kind of tactics a
given commander uses and thus protect themselves. They can also launch appropriate
attack. We were also told not to mention the type of contingents and units of the army;
not to show the fortress of the Ethiopian army so as to prevent the enemy from using the
appropriate weapon and strategy to destroy it; to present the aggressor Eritrean
Government and the Eritrean people as separate; to stress the fact that the disputed
boarder area belongs to Ethiopia; and the commitment of Ethiopia to peaceful resolution
(Michaele).

Some of the journalists with the government paper Addis Zemen did not consider this as
intervention in their works as their stories never faced heavy editing [content editing] and
was not that different from peace time practice. Girma Bogale a journalist working for
Addis Zemen said he wrote what he wanted and never faced heavy editing [content
editing]. He said he was able to gather first hand information, meet and interview the

Eritrean forces who surrendered.

But an Ethiopian Radio journalist Abdusemed Mohammed, who survived injury while
three of his 12 member journalists’ team were killed as mentioned above, said the
censorship went even to the extent of not telling his injury after he came back to the
capital Addis Ababa for reasons of maintaining the morale of the public and thus the

military.

I did not tell to anyone even my mom that | was injured in the middle of a battle. | told
them that | was just sick. But my mom heard of it from another survivor who saw me
lying on the ground when we were attacked. | even communicated with my family after I
have been treated in a hospital for a month. People bothered me asking why I had injury

for which reason I went back willingly to the front to cover the event for another four

42



months. It was also because | loved the people living in the war zone as well as the

ordinary military as they were so welcoming and caring (Abdusamed).

On the other hand, international media and private media did not face censorship
(Tsegaye; Afra). While the government media were checked the private press was not
censored and this was witnessed in the news and articles they published which did not
indicate that they faced censorship (Amare; Taye).The press even published information
that mentioned the fact that the Prime Minister of Ethiopia has Eritrean blood and related
to Eritrean President Isayas which it said could play a key role in determining the relation

between Eritrea and Ethiopia.

Nevertheless, some of the private press employed self censorship to prevent the
dissemination of information to the enemy not for fear of being accused of assisting the
enemy or breaching the constitution but out of ‘nationalism’ not to help the enemy. Tobia
particularly, claims to have had information -such as the number, names of commanders
and composition of Ethiopian army- which it never dared to publish as it was the paper’s

belief that it would have endangered the victory of the national army (Taye).

4.4 Patriotism

Almost all Ethiopian media were engulfed by patriotism including those critical to the
government. Far and above employing self censorship both the government and private
media explicitly showed that they stood for the ‘national cause.” One such example is
Tobia which even expressed its stand of patriotism more than the government it self
though it was known for being critical to the government. Its editorial on VVol.5, No. 8

is a case in point which criticized the Prime Minister’s statement that said ‘the
government would go any miles to resolve the dispute peacefully although it did not
abandon its demand that Eritrea should leave the territory it occupied’. The editorial on
Vol.5, No.6 even went to the extent of setting a precondition that there should be no
negotiation while the country was invaded and urged the government to be firm in its
stand that Eritrea should pull out first. Ethiopia’s stand as the paper indicated should be

43



‘Get out of Ethiopia, No negotiation!” In addition, it stated what it considered as a basic
issue that the government should do, which is making Eritrea abandon its claim over
Ethiopia’s territory. The editorial had recalled with regrets that the news paper had been
emphasizing on the importance of ensuring sovereignty and national interest after Eritrea
became independent which the Ethiopian government failed to do (Tobia V.5 No.6). ‘We
accept [prime minister] Meles’ statement that said ‘[the Eritrean force] should pull out
with out any precondition. But we can not support his position to go any miles and seek
peace. Ethiopia can not move any farther to seek peace while the country is invaded and

the enemy is spread out in our country’ (TobiaV5 No.8).

Its reports dominantly conveyed a message of defending the sovereignty of Ethiopia,
which was shared even by the statement of the Ethiopian Free Press Association
published on the newspaper (Tobia Vol.5 No0.9). Tobia’s reports included views of
Ethiopians that stressed the importance of limiting and terminating the privileges of
Eritreans as they were enjoying equal rights and benefits as Ethiopians, which they said
was not appropriate because they have voted for political independence which should be
paralleled by economic independence. These views in the news represented Eritreans
specially those who were assuming high ranks in government institutions as threats to the
national security of Ethiopia (Tobia Vol.5 No8). The news coverage included the
sufferings of Ethiopians in Eritrea and the Ethiopian deportees (Tobia Vol.5 No.5). On
the other hand, its news analysis contained though not much the views of few Ethiopians
who were against this and provided information about Eritreans living in Ethiopia who
demonstrated against the Eritrean government invasion and demanded its unconditional
withdrawal (Tobia Vol.5 No.7). In addition, it presented the Eritrean Foreign ministry’s
complaints over the measures the Ethiopian government took which affected Eritrea
including its economy such as the use of another port while there is Eritrean port (Tobia
Vol.5 No8).

Tobia’s front pages were dominated by Ethio-Eritrean War and related issues in its four

weeks coverage (Tobia Vol.5 No.7; No.8; No.9; No.10) with the exceptions of Vol.5 No

5 and No.6. However, other pages well entertained other issues.

44



The editorials of Reporter on Vol.3 No. 36/141,N037/142 and N0.38/143 stressed that
Eritrea should pull out from the territory it occupied and pursue its claim peacefully
stating the newspaper’s position that it is not concerned whether it belongs to Eritrea or
Ethiopia  but its peaceful solution unlike Tobia newspaper which emphasized
maintaining Ethiopia’s territorial integrity. The reason Reporter gave for justifying
Ethiopia’s stand that Eritrea should first leave the area it invaded was that entering in to
negotiation while one has already used force and occupied a given territory would be
encouraging the use of force. The Reporter entertained views forwarded to expel
Eritreans who assumed positions as in Telecommunications and Electric and Power
Corporation who threatens the security of Ethiopia. On the other hand the reporter
entertained views that criticized Ethiopian government’s stand and remain staunch in
demanding the Eritrean force to leave unconditionally and try to negotiate although this
article on V.3 No37/142 was to be heavily attacked by another article on another issue. It
also reported on the psychological suffering of not only Ethiopians residing in Eritrea but
also Eritreans living in Ethiopia in addition to entertaining the Eritrean government’s
accusation of Ethiopian government of maltreating Eritreans in Ethiopia. Although the
paper reported as heroic the achievements of the Ethiopian army -Eritrean death toll,
captives and armaments taken by Ethiopian forces the reports also included the Eritrean
army offensive on border Ethiopian town the Ethiopian war plane brought down in
Eritrea; Ethiopian civilian casualties of Eritrean air bombing and invading force but still
not the deaths of the Ethiopian army. Since a month before the war (V. 3, No. 36/141) up
until two weeks after the war (Vol.3 No. 40/145) the Reporter’s coverage particularly the
front page was almost all dominated, more than Tobia, by issues of the Ethio-Eritrean
War except Vol. 3 No.35/140 which dedicated only its politics page to Ethio-Eritrean

issues —which presented the contradictory views of the leaders of Ethiopia and Eritrea-

The editorial of the government Addis Zemen remained silent in all its daily publications
up until eight days after the invasion. In its editorial on the eighth day Vol. 57 No0.208
it opted the peaceful solution saying neither of the people benefit from war yet bragged

that Eritrean government should know Ethiopia is capable of defending itself from an

45



aggressor. The next day editorial Vol.57 No.209 called Ethiopians not to divert their
attention from fostering development and continue to intensify their effort to ensure
development. When the Eritrean government bombed civilians the editorial on Vol.57
No0.224 condemned it and said it had exasperated all Ethiopians and the Eritrean

government would for sure lose.

Not only the editorials but the reports of Addis Zemen were dominated by ‘mobilisatory’
ones that focused on the unison of the Ethiopian people; demonstration of people against
Eritrean government (Addis Zemen Vol.57 No0209; No.214; ); condemnation of the
Eritrean government aggression by religious institutions, civil servants(Addis Zemen
Vol.57 No.207; No.231), by Ethiopian community abroad(Addis Zemen Vol.57
No.207);Statements of regional governments and professional associations(Addis Zemen
Vol.57 No.206, 207), students of higher learning institutions( Addis Zemen Vol.57 No.
207; No.211), prominent personalities(Addis Zemen Vol.57 No0.208) and different
sections of the society(Addis Zemen Vol.57 No.223)that expressed readiness to join
hands in defending the country’s sovereignty; contributions from across the country to
the army and people displaced(Addis Zemen Vol.57 No0.211;N0.219; No0.223; No0.224;
N0.227;N0.228; N0.229; N0.230; No0.231; No.232; No.233). It also reported on Eritreans
in Ethiopia who were laid off, deported and arrested by the Ethiopian government as well
as on Eritrean prisoners of war (Addis Zemen Vol.57 No0.223; 228; No0.229; No0.231;
No0.233). Addis Zemen’s overall message could be reduced to three: Ethiopians denounce
the invasion; they support the Ethiopian government’s position; and they are ready to
defend the sovereignty of the country. Addis Zemen was dominated by stories of the war
particularly after the war started dedicating almost all its front page for news on the war.
During the month before the war however, it very well entertained other issues on its
front page with no domination of war stories except few publications (Addis Zemen
Vol.57 N0.203; N0.233).

Addis Zemen went to the extent of saying ‘our air force’, ‘our defense army’ when it

reported about the Ethiopian military in the news. Three of the news headlines on three

different issues read “Our air force attacked heavily the Eritrean air force base’ (Addis

46



Zemen Vol.57 No0.223); ‘Our defense force is deterring the invading army in Badme
front” (Addis Zemen Vol.57 No0.226); “The people of Sheraro are extending food to our
army’(Addis Zemen Vol.57 No0.231). It further heroically colored the Ethiopian air force
when it bombed the Eritrean warplanes and airport yet it also reported on the damages
caused by the Eritrean force (Addis Zemen Vol.57 No.227). Girma Bogale a reporter for
Addis Zemen said he would not have reported had he seen the Ethiopian army being
defeated although he said during the time he was there he did not see the Ethiopian army
losing. His reason for not reporting such kind of issues is that it was difficult to count and
get the correct figure of death toll unless the military provides the information because
the War font sometimes covered 30-40 kms wide area. But most importantly he felt he
would be telling bad news merdo (an Ethiopian tradition of telling a person the death of
his/her loved ones) to all the people who came all the way from South, South West, East
and all directions to the towns near the war front to encourage and maintain the morale of

the army. His editor in chief Demissie Tsige also had been influenced by patriotism.

Our journalists including myself consider ourselves as cheerleaders. | myself wanted to
go to the warfront to coordinate and cheerlead, but unfortunately my health status did
not allow me to go. Objectivity is relative, see even the international media like CNN they
take the side of their government. But this does not mean that we lied we never cooked up
stories. It is just that what we focused was on the gallantry of our army. We wrote our
achievements but never wrote on failure although there was not any. Fortunately our

military did not attack civilians (Demissie).

One of the editors with ETV who was at the front Michaele Minassie said he was
supporting the Ethiopian army because he believed it was the Eritrean government that
invaded Ethiopia as he confirmed during his stay in the nearby town when he was there
before the invasion of Badime and interviwed people fleeing from Badme and found out

that there were only militia but not any Ethiopian army in the area.

Tobia’s editor in chief said:

47



we were telling the public that it is a matter of survival to defend aggression. The military
was gone to fight to defend the sovereignty of the country. The armed force constitutes
the sons of the society so we had to support the military in war front by encouraging their
family at home front and mobilizing financial and morale support. It is our responsibility
to make the public aware of the threat to its country’s sovereignty and integrity.
Otherwise it is also endangering even journalists’ own survival as individual citizens, so
we were full of patriotism and thus partial. We could not put the issue of national security
aside for we have differences with the government. We were rather referring to the
historical facts that Ethiopians fought their enemies and won because of unity despite

their diversity and differences.

For the editor in chief of the Reporter the reasons why the paper was against the Eritrean
government was because the facts were against it as it occupied Ethiopian administered

territory by force but not the news paper.

It is not because we wanted to support the Ethiopian government but that was the fact,
the Eritrean government used force and occupied the area .Eritrea was an aggressor so
we wrote that it is an aggressor and illegal and needed to pullout with out waging war

and this was not patriotism but telling the fact. What the Ethiopian government was
doing was to defend itself from an aggressor and we did not see evil in this. We saw evil
in what the government has been doing concerning the economy and other sectors, we
exposed that. But when it came to the war the evil was in the Eritrean government. |
believe we were free, fair and objective in covering the war. It might appear that we
attacked Isayas but it is the facts that attacked him not us. He crossed the border and
occupied so we said he occupied; we did not change an angle into a devil. When in some
battle the Ethiopian army was challenged like in the Tsorena front we wrote that but it
did not provoke negative feedback from the society nor from the government as the news
in general was overwhelmed by the upper hand military position of Ethiopia concerning
the war in general. The feedback we used to get from the military was rather that of

corrective like in the case of its advancement towards Assab which we said was to enter

48



deep into Eritrea but they gave us information saying it was a strategic move and had no

intension of entering to Asmara the capital of Eritrea (Amare).

On the other hand however, there were exceptions such as the Radio journalist
Abdusemed who was against the war as he believed that it was a brother’s war but wrote

his reports the way his media wanted because it was his job.

How patriotic the media were is easy to notice in their position on the boarder
commission’s ruling. The government newspaper Addis Zemen reported on Vol. 61 No.
218 the statements of the government that stated Ethiopia emerged victorious in the
ruling on the boundary dispute as the disputed areas were given to Ethiopia. Its reports
were dominated by support to the ruling of different sections of the society including
people living abroad who said it was a just decision. The editorial regurgitated the official

view stating that Ethiopia was a champion both in the war and diplomatic arena.

On the other hand, the private press reporting was dominated by a completely different
view that the ruling was in disfavor of Ethiopia which had not ensured its national
interest. The Reporter VVol.7 N0.28/346 criticized the statements of the governments of
both Ethiopia and Eritrea for confusing people than clarifying the ruling. Its coverage
included an article that emphasized that the newly independent Eritrea benefited the most
as it got an internationally recognized boundary. But it made Ethiopia lose any legal
ground to claim Assab (access to port) which the writer said is her right as it has
evidences and as long as it pursues its interest peacefully opposing the Prime Minister of
Ethiopia Meles Zenawi’s statement that it is undemocratic to claim Assab. The news
paper in its editorial criticized the government for disclosing only the areas it claimed and
got but not the areas it claimed and lost. It also demanded the government which it said
was confusing people to tell the truth, the whole truth, nothing but the truth. It also
criticized the government for denying information to the public who in support of the
government gave away its children, assets and labor. So it made it clear that the

government would be supported when it is open but not when it keeps secret.

49



Tobia’s coverage was even more dominated by an outright rejection of the ruling. It
mentioned opposition parties stand that Ethiopians can not abide by the decision which
the people do not believe in and did not make deliberations on since it was not
participatory. It stressed that the decision had not taken Ethiopia’s quest for access to the
sea and did not ensure the country’s national interest for which reason it can not be
popular. It reported the opposition of Ethiopian intellectuals in diaspora who were
disappointed by the ruling saying it was undemocratic that put in danger the lives of
Ethiopian people living along the border as well as threatens the country’s sovereignty.
The reason they gave was that the United Nations made the decision just based on the
requests of the Ethiopian and Eritrean governments with out considering whether these
governments represent the people. It reported that the intellectuals said the decision was
made knowing that the Ethiopian government is a dictator and undemocratic and in the
name of delineating border, the decision undermined the rights of the people living in the
disputed areas which makes the organization liable to posterity. Tobia’s reports included
the views of the people living along the border that the government was lying and
disseminating propaganda. It mentioned that they had submitted a letter of their position
to the US State Department, OAU’s Secretary General, EU’s president, Permanent
Members of the UN Security Council and the Border Commission’s President. Its reports
also included the position of opposition parties that claimed the government had forsaken
the national interest of Ethiopia and that the public should demonstrate in opposition of
the decision that was not participatory. The editorial even went further to incite people
though peacefully to overthrow the government which is not there at all for ensuring the
national interest and called all Ethiopians in and outside of the country to join hands and
struggle against the government and do what they can internally as there seemed to be

nothing to do about the ruling in the international arena (Tobia VVol.9 No.2).

4.5 The Press as a Fourth Estate

Tobia had stated about ten months before the war that the border issue could put the two
countries in a contradictory difference. An article published by the reporter -about five

months before the war on how Ethiopians were being treated in Eritrea and Eritreans in

50



Ethiopia invited readers to forward their views which was followed by a heated response,
which indicated that the relationship of the two countries was already roughening. A
week prior to this article, the editorial also dealt with the policy particularly economic
which it said required the leaders of both countries to be wise and make the people
understand it which otherwise would cause problems. In its editorial four months to
Eritrea’s invasion the Reporter further criticized the Ethiopian government for focusing
only on development issues during the ruling party’s (EPRDF’s) third regular session
undermining the issue of the Ethio-Eritrean relations which it said should be tabled for
deliberations even in the parliament. Suspicious of the imminent war the reporter
published the views on different issues of leaders of both countries Prime Minister Meles
Zenawi and Eritrean President Isayas Afeworki clearly showing the difference they have
on the Ethio-Eritrean relation mainly economic issues and encouraged readers to respond

but it was just before a day Eritrea started invasion.

o1



Chapter Five: Analysis

5.1 Sources of Information

The unpreparedness of the Ethiopian Government for the war had affected the smooth
flow of information for some time at the beginning as a spokesperson office had yet to be
established as it did not exist before and it had to put in place a system of information
gathering. The unpreparedness of the Ethiopian government was reflected in the absence
of a spokesperson office until some time after the war broke out. The fact that it was a
reaction is manifested in the closure of the office even before the whole process of the
mediation was concluded as the Ministry of Information took over the task after it was
established as ministry of its own, separate from the former Ministry of culture and

Information.

That the government had rushed to establish a spokesperson office opened up an
opportunity for the media particularly the private local press to get information as during
peacetime there had not been such briefings to the private local press. Ever since Prime
Minister Meles Zenawi took power in 1991 he addressed the private local press only two
times the latest being in 2006 on top of other high government officials being almost
inaccessible -specially Ministry of Information- except a few such as Miniters of Health,
Trade and Industry, and Education. Thus, it was an opportunity war created for the press

which it was denied of before the war and to be so even some time after the war.

Opening up more during wartime than peacetime makes the Ethiopian situation unique in
the sense contrary to the arguments some writers forward. Perhaps that was also a way of
managing the media to disseminate information about the war and commit citizens to war
efforts as it was a popular war and Ethiopia had a military upper hand on top of fighting a

“just ” war.
Although the establishment of the spokesperson office created a new opportunity,. some

of the newspapers such as the Rporter and Tobia relied heavily on their own sources of

information as they were less interested in the kind of information they got from the

52



office. Besides, the press releases from the office had already been aired on TV and
Radio time and again rendering the information boring by the time the news papers
published it because TV and Radio broadcast the information right away while the news

papers had to wait until the day of their publication.

Conclusion

Information from official sources was available not only for government media such as
Addis Zemen but also for private newspapers the like of Reporter and Tobia as well as
international media. This however, does not manifest the access of private press-Reporter
and Tobia- to information from high level government officials as they had not been
enjoying such access during peace time. Although official information was available for

Reporter and Tobia, they relied heavily on other sources apart from government officials.

5.2 Access, Communication and Transportation

As Carruthers stated, war time was an extension of government media relationship during
peace time. The private media were not welcomed to enjoy access to the war front and
the journalists working for government media have been edited by editors some of whom
were government appointed which is tantamount to censorship. The fact that the private
press was not welcomed and did not enjoy free access to the war front shows the
antagonistic relation between the government and the private press which existed in
peace time too. On the other hand, the wartime did not reflect how the government and
the private media normally related during peace time as the private media had much
better access to official information in the form of written statements , briefings from and

interviews with government officials.

Unlike in the case of accessing official information from government officials at the
beginning before the spokesperson office was established, the unreadiness of the
Ethiopian government for the war created unlimited access to the Ethio-Eritrean boarder
for the journalists of government media who happened to be in the area before the army

started following a centralized flow of information

53



In contrast to provision of official information by the spokes person’s office, the
government discriminated private media against the government and international media.
It allowed the government media and welcomed the international media while it was not
as much welcoming to the private press. Yet, the media in the war front did not enjoy
unlimited access to any location they wanted to go. Some of the government media
journalists and the international media as well believe that the denial of access to where
ever they wanted to go was for their own safety as the area was full of mines and was
dangerous. Even in the case when the 12 journalists crew of government media had
access to cover in the middle of intense fight it is a paradox that it was almost forced on
them to cover it for their respective media. Abdusemed Mohammed, a survivor of an
attack, for instance would not have opted to be in the area while the fight was taking on,
had he been given the choice. As Abdusemed stated , the cameraman who was one of the
three journalists killed during the attack told Abdusemed that he was not happy at all to

cover that particular location where there was fighting.

An important impact of access to the war front for government media was that it became
popular particularly the Addis Zemen though television and radio already had big
audience mainly because there was no other option as the domestic broadcast had not
been liberalized. The editor in chief of government Addis Zemen Demissie says “even the

private press used our photographs although I don’t know how they got it.”

The government was supportive in terms of providing transportation to the international
media to make their work smooth .The fact that the military and government offices
provided the government media transportation and communication facilities at times
when they were in need and also got food as well as shared tents with the military had
created amicable relation between the military and journalists. The military treated the
journalists well not for manipulative reason to manage the media. The military rather
provided such a reception to the journalists out of concern that the journalists were not
used to such hardship. The same was true with the regional government bureaus that were
extending the necessary support such as transportation, telephone, and fax to the

journalists. Above all, the government offices and the military did not need to manipulate

54



the journalists as there were already editors who would oversee the dissemination of
‘unwanted information’ both at the front and the capital Addis Ababa from where the
information was broadcasted. Nevertheless, the effect of the close relationship between

the troops and reporters was favorable for the Ethiopian authorities.

Conclusion

Unlike access to information from the government, Tobia and Reporter had no access to
the war front while the government newspaper Addis Zemen had. This denial of access to
the war front manifests the antagonistic relationship between the government and private
press during peace time as the private press had not been welcomed by the government.
Even if the government media had access to the war front it did not enjoy an unlimited
access. For the government media including Addis Zemen, which had access to the war
zone the government, provided the necessary transportation as well as means of
communication. The international media too used government’s means of transportation
as long as they paid for it while they used their own means of satellite communication
which the government media did not afford to have. Such cooperation was extended by

the government to facilitate the works of the media rather than to manipulate them.

5.3. Censorship

Although the government did not publish any rules for the media to adhere to, it gave
directions to government journalists on the manner they should cover the war. Even if the
editors were of help in facilitating the works of journalists and they claim to have edited
information that would have been of importance the enemy, they shaped the reporters
focus in a manner the government wanted to disseminate information. In such a way the
government made sure the reports focus on issues it wanted-foster unity among the
Ethiopian people-for instance interviewing military personnel from all regions of the
country -; maintain the military’s morale; and that the war was against the aggressor

Eritrean government not the people of Eritrea.

It is evident that the most important media in Ethiopia to reach the mass, television and

particularly radio, owned and controlled by the government, disseminated the reports on

95



the war to the mass in the way the government wanted. Hence, the majority of the public
which was vital in supporting the military materially as well as morally was informed
about the war by the government. This however was not a new war time strategy but a
continuation of the peace time practice that again proves Caruthers argument which she
posed against the statement of Senator Hiram Johnson that ‘when war comes the first
casualty is truth.” For Carruthers “war should not be seen as a special case of how the
media works’ but rather as a magnifying glass which ‘highlights and intensifies many of
the things that happen in peacetime ...” ”(Williams, 1992:15 cited in Carruthers,
2000:13).

Although stories were edited at the front by assigned editors before they were sent to the
head offices, not doing this would not have had changed the nature of reporting as almost
all journalists’ own feeling of ‘nationalism’ took control over it. This was true even for
the private press that employed self censorship to prevent the dissemination of
information to the enemy not for fear of being accused of assisting the enemy or

breaching the constitution but out of ‘nationalism’ not to help the enemy.

Thus, the reasons why the media have refrained from exposing information that would
assist the enemy was to protect the army and in the case where it did —for instance
showing on Ethiopian Television the pictures of the Ethiopian army fortress at the war
zone, which could have been helpful tip-off to the enemy- it was out of lack of
understanding. What is more, ETV was not charged for showing the pictures except

getting advice and warning from the military not to do such mistakes again.

Conclusion

The government media were censored in the pretext of editing. The focus and theme of
the war stories were decided by the facilitators of the works of journalists who indeed
facilitated journalists’ works but at the same time edited the stories. The journalists were
told to make their stories stress on fostering unity among the Ethiopian people-for

instance interviewing military personnel from all regions of the country -; maintaining the

56



military’s morale; disseminating information that the war was against the aggressor

Eritrean government not the people of Eritrea.

On the other hand, the international media did not at all face censorship. Like wise the
private press-Tobia and Reporter- which had not been censored. Nevertheless, the private
media such as Tobia self-cencored themselves to defend the ‘national interest’ out of

patriotism.

5.4 Patriotism

Contrary to what was witnessed during different wars the world witnessed, such as the
Falklands where governments used patriotism as a tool to discipline dissident media, it
was the journalists’ own feeling of nationalism that controlled the Ethiopian media.

The journalists of both private and government media with some exception such as
Abdusamad had supported the “national cause’ but the level and reasons differed from

one journalist to the other.

For some, it was the responsibility of journalists to maintain the national interest and
support the nationwide effort for the war. For others, it was also about ensuring their
survival as citizens since the threat to their country is also a threat to their lives. While
still for others, the justness of Ethiopia’s engagement in war, and the aggression and
inhuman deeds-bombing school children and civilians- of Eritrean government made
them condemn the Eritrean government not because they wanted to but because the facts

condemned the Eritrean government.

The post war position the media had clearly shows how patriotic the media were. In
ensuring the “national interest’ of the country the private press appeared to have had even
more patriotic stance than the government, which was reflected in the position they
assumed on the ruling of the border commission which seemed to be in disfavor of

Ethiopia.

S7



On the other hand, the media in general exhibited indignation not against Eritreans but
the Eritrean government and made note of the deep rooted peaceful relation of the
Ethiopian and Eritrean people. However, the Eritreans were also represented as threats to

be kept at bay from sensitive positions that might put the security of Ethiopia in danger.

Although most news papers were engulfed by patriotism, some were against the war
which they considered as brother’s war and did not support the ‘national interest.” And
there were others who were concerned about their profit by even making up their own
story, which they think attracts readers to buy-as in the case of lying about the
spokesperson defecting- whether or not it affected the national security as it was availing

information which the Eritrean government could use for propaganda.

Thus, the government has labored in vain to limit the private media’s access to war and
censor government media as almost all media were engulfed by the tide of patriotism,
which made them take part in supporting the army; defending the sovereignty of the
country; and maintaining the morale of the army through making the public commit itself

to the war efforts.

This shows that in the case of popular war the government did not even need to manage
some of the journalists as the fog of patriotism itself had made them even go to the extent
of self censoring .Although governments use patriotism as a tool to discipline media it

was not imposed in Ethiopia as patriotism was deep in the blood of the media itself.

Conclusion
Almost all the domestic media were engulfed by the tide of patriotism that made them

take part in supporting the Ethiopian army; defending the sovereignty of the country and
maintaining the morale of the army through making the public commit itself to the war
efforts. Thus, Journalists own feeling of patriotism controlled the media rather than the
government. Both the government and the private press Tobia and Reporter supported the
‘national cause’ although the reasons vary from one another. At times, Tobia appeared to

be even more patriotic than the government in trying to defending the country’s “national

58



interest’. No matter how the newspapers were against Eritrean government’s invasion,

the indignation was however by and large against the war but not the people of Eritrea.

5.5. The Press as a Fourth Estate

Although the private press was engulfed by patriotism once the war started it has been
writing a lot to prevent the relationship of the two countries from culminating in war. The
issues they dealt with range from questioning Eritrea’s independence to determining the
nature of the relationship of the two countries, encouraging public debate unlike the US
press which failed to stimulate public debate during the Iraq War as stated by Lang and

Lang.

The vibrancy of some of the press as compared to even the government’s policy makers
which were not prepared for the war, was manifested not only in their analysis of the
relationship between the two countries but also in their preparedness of establishing a
strong network of sources of information before the war broke out. No matter how
vibrant some news papers were in criticizing the ‘naive’ foreign policy of the Ethiopian
government towards Eritrea the government did not consider the press as a fourth estate.
Thus, it failed to even prepare for the war let alone to take lessons from the press and
amend its policies and try to avert the war, although some argue that the war was

inevitable.

One of the reasons why the media did not play an effective pre cautionary role in alerting
the public so as to influence the government’s foreign policy was due to the antagonistic
relation particularly the private press had with the government that the government did
not seem to have headed to it. What is more the political system did not allow the public

to assume such position unlike in the US as Lang and Lang mentioned.

This is a manifestation of the government’s wholesale rejection of the private press as a

fourth estate which is undemocratic characteristic that failed to even consider

59



constructive criticism of the press although some news papers including some of those
who were vibrant in dealing with Ethio-Eritrean issue almost look like opposition party
organs. In a press conference he gave to private and government media in 2006, the
Prime Minister of Ethiopia Meles Zenawi has stated that the private press is yet in ghetto.
He made the statement without making any exception which clearly indicates the

government’s negative attitude towards the private press.

Conclusion

The private press Tobia and Reporter have been setting the agenda of Ethio-Eritrean
relations long before the war while this was not the case for Addis Zemen. However, the
media was not able to influence the government through informing the public due to the
nature of the political system of the country which did not recognize the fourth estate role
media could play. On the other hand, once the war started the media Tobia and Reporter
did not serve as a space for public debate which was also true for Addis Zemen. The main
reason for failing to serve as a public space was patriotism rather than government

management of the media.

60



Findings

= The wartime experience exposed partly what had been practiced by the
government during peacetime while on the other hand it did not fully show what

the practice had been.

= The Ethiopian case was a paradox in the sense that the war created an opportunity
to the media particularly the local private press to have access to information from

official sources which it did not have before.

= The private Press faced challenges to having access to the war front which was
the continuation of the already existing practice of the government, exposing the

antagonistic relationship of the government and the private press.

= Almost all the domestic media were engulfed by the tide of patriotism that made
them take part in supporting the Ethiopian army; defending the sovereignty of the
country and maintaining the morale of the army through making the public
commit itself to the war efforts. Thus, Journalists own feeling of patriotism
controlled the media rather than the government Patriotism made most of local
journalists stand for the cause of national interest by even practicing self-
censorship

= The government media were censored in the pretext of editing information that

would be of help to the enemy.
= The private press and the international media did not at all face censorship.

= The media’s fourth estate role was ineffective even if it -particularly the private

press- tried to set the agenda of Ethio-Eritrean relations well ahead of the war.

61



Conclusion

The Ethiopian government and the media forged together when they found an
overarching unifying cause, defending Ethiopia’s ‘national interest.” Under a
circumstance in which the war was by and large popular the government found it easier
to manage the media. The government did not manage all the media- international,
government and private- in a similar manner to control information flow during the war.

The relationship witnessed during the war between the Ethiopian government and the
Ethiopian media both government and private was partly a continuation of the
relationship during peacetime. At the same time however, the wartime experience did not
show the antagonistic relationship between the government and the private media. This is
because of the anomaly that unlike during peacetime, the private press had access to

official information from the government’s spokes person.

The Ethiopian media did not serve as a public space for discussion on going to war or
not, which is a major national issue. The main reason for not serving as a public space
was patriotism rather than government management of the media. On the other hand
however, before the war started the private press had been playing cautionary role by

writing on issues of differences between Ethiopia and Eritrea well ahead of the war.

62



References

Addis Birhan
1998 Eritrea: A Problem Child of Ethiopia. Addis Ababa: Maran Books.

Bennet, W. and Paletz, D. (eds) 1994
1994 Taken by Storm: the Media, Public Opinion and US Foreign Policy in the

Gulf War. Chicago: University of Chicago Press in Carruthers, L. Susan.

Bergmeier, H and Lotz, R.
1997 Hitler’s Airwaves: The Inside Story of Nazi Radio Broadcasting and

Propaganda Swing. New Haven, NJ: Yale University Press in Carruthers, L.

Susan
Berkowitz, D.
1997 Social Meanings of News: A Text-Reader. London: Sage .in Carruthers, L.
Susan

Carruthers L., Susan.
2000 The Media at War: Communication and Conflict in the Twentieth

Century. New York: Palgrave McMillan

Dorman, W. and Livingston, S.
1994 ‘The Establishing Phase of the Persian Gulf Policy Debate’ in Bennett and

Paletz.
Gilkes, Patrick and Martin Plaut

1999 War in the Horn: The conflict Between Eritrea and Ethiopia. London:

Royal Institute of International Affairs.

63



Gorman, Lyn and McLean, David
2003 Media and Society in the Twentieth Century: A Historical Introduction
USA and UK: Black Well Publishers Ltd.

Hallin, D and Gitlin, T.
1994 ‘The Gulf War as Popular Culture and Television Drama’ in Bennet Paletz.
Cruikshank, C. 1977 The Fourth Arm: Psychological Warfare 1938-45.0xford:

Oxford University Press in Carruthers, L. Susan.

Henze, Paul

2001 Eritrea’s War: Confrontation, International Response, Outcome and
Prospects. Addis Ababa: Shama Books

Howe, E

1982 The Black Game: British Subversive Operations Against the Germans During

the Second World War. London: Futura in Carruthers, L. Susan.

Hudson, Miles and Stanier John.

1998 War and the Media. New York: New York University Press
J. Abbink
1998 The Eritrean- Ethiopian border dispute, African Affairs. The Journal of
the Royal Afirican Society, Vol. 97, N0.389, Oxford University Press,
October
J. Taylor,
1998 Body Horror: Photojournalism, Catastrophe and War. Manchester:

Manchester University Press in Carruthers, L. Susan
Keen, S.

1986 Faces of the Enemy: Reflections of the Hostile Imagination. San Francisco:

Harper & Row in Carruthers, L. Susan

64



Kinfe Abraham,
2004 Ethio-Eritrean History and the Ethio-Eritrean War. London:
EIIPD and HADAD

Knightley, Philip.
2003 The First Casualty: The War Correspondent as Hero, Propagandist and

Myth-Maker from the Crimea to Irag. London: Andre Deutsch.

Lang, G and Lang, K.

1994 ‘The Press as Prologue’ in Bennett and Paletz.
McNair, Brian.
2003 An Introduction to Political Communication. London: Routledge.

Mandelbaum, M. 1982

‘Vietnam: The Television War’, Daedalus, 3, iv, 157-69 in Carruthers

Medihane Tadesse
1999 The Eritrean-Ethiopian War: Retrospect and Prospects. Addis Ababa:
Mega Printing Enterprise.

Molotch, H. and Lester, M.
1997, ‘News as Purposive Behavior: On the Strategic Use of Routine Events,

Accidents and Scandals’ in Berkowitz.

Peer, L and, Chestnut, B.
1995 ‘Deciphering Media Independence: The Gulf War Debate in Television and
Newspaper News’, Political Communications, 12, 81-95 in

Carruthers, L. Susan.

65



Schlesinger, P.
1987 Putting ‘Reality’ Together: BBC News. London: Methuen in Carruthers, L.

Susan

Shimelis Bonsa.
2000 Survey of the Private Press in Ethiopia: 1991-1999. Addis Ababa: Forum

for Social Studies.

Taylor, P.
1997 Global Communications, International Affairs and the Media since 1945.

London: Routledge in Carruthers, L. Susan.
Tekeste Negash and Kjetil Tronvoll
2000 Brothers at War: Making Sense of the Eritrean-Ethiopian War. Oxford:

James Currey.

Vestal, Theodore

1999 Ethiopia: A Post-Cold War African State. London: Praeger.
Williams,P.
1992 ‘Statement Before the US Senate Committee on Governmental Affairs’ in

Smith [there are three smiths and Caruthers doesn’t indicate which smith it is]

Woodward, Peter
2003 The Horn of Africa: Politics and International Relations. London: 1.B

Tauris.
Young, P. and Jesser, P.

1997 The Media and the Military: From the Crimea to Desert Strike. London

Macmillan in Carruthers, L. Susan

66



1995 The Constitution of the Federal Democratic Rpublic of Ethiopia.Addis

Ababa:Birhanina Selam Printing Press.

Unpublished Materials
Mekuria Mekasha
2005 Ethiopian Media Landscape. Addis Ababa: Ethiopian Mass Media

Training Institute

Internet Sources

Blumer,H

1973 Der methodologische Standpunkt des symbolischen Ineraktionismus. In
Arveitsgruppe Bielefelder Soziologen(Hrsg.)Alltagswissen, Ineraktion und
gesellschaftliche Wirklichkeit.Band I. Reinbek:rororo, 80-146. In Kempf,
Wilhelm.

Frank, Seattle

2000 Denounce the Ethiopian-chauvinist aggression!
From Communist VVoice #25(http://home.flash.net/~comvoice/25cEritrea.html).
Aaccessed on October 21, 2006.

Kempf, Wilhelm.

2003 Constructive conflict coverage- A social psychological research and
development program. In Regener, Verlag Irena. Conflict and Communication
Online, Vol.2, No.2, Berlin: Verlag Irena Regener, 2003.(www.cco.regener-
online.de).Accessed on 13 Nov, 2005.

Jaeger, S

2002 Compatibility of Peace and News Media. Communicator, 37/1, 27-30.In
Kempf, Wilhelm.

67



Saba Isyas
2000 Ethio-Eritrean War Makes Sense. (http://www.dehai.org/conflict/articles/

sabaethio-eritrea _war_makes_sense.html). Accessed on October 21, 2006.

List of informants

Abdusamad Mohammad. Reporter with Ethiopian Radio. Addis Ababa, July 23, 2006.

Afra Mohammed. Correspondent of Al Hayat Newspaper (Published in London). Addis
Ababa, June 23, 2006.

Amare Aregawi. Editor in Chief of Reporter Newspaper. Addis Ababa, June 4, 2006.

Birtukan Haregewoin. Editior with Ethiopian Radio. Addis Ababa, July27, 2006

Demissie Tsige. Former editor in chief of Addis Zemen. Addis Ababa, May 2, 2006.

Fitsum Saleh. Editor with Ethiopian News Agency. Addis Ababa, May 16, 2006.

Girma Bogale. Reporter with Addis Zemen. Addis Ababa, May 5, 2006.

Hadush Kahsu. Editor with Ethiopian News Agency. Addis Ababa, May 16, 2006.

Michael Minas. Editor with Ethiopian Television. Addis Ababa, July 28, 2006.

Solome Tadesse Former Spokes person of Ethiopian Government during the Ethio-
Eritrean War. Addis Ababa June 2, 2006.

Taye Belachew. Former Editor in Chief of Tobia. Addis Ababa, June 11, 2006.

Teferi Legese .Reporter with Ethiopian Radio. Addis Ababa, July 24, 2006

68



Tsegaye Kifle. Correspondent of Reuters. Addis Ababa, June 18, 2006.

Periodicals

Addis Zemen.Vol. 57 No.203 Ginbot 6, 1990 E.C.
Addis Zemen.Vol. 57 No.204 Ginbot 7, 1990E.C.
Addis Zemen.Vol.57 No.205 Ginbot 8, 1990E.C.
Addis Zemen.Vol. 57 No. 206 Ginbot 9, 1990E.C.
Addis Zemen.Vol.57 No.207 Ginbot 11, 1990E.C.
Addis Zemen.Vol. 57 No.208 Ginbot12, 1990E.C.
Addis Zemen.Vol.57 No.209 Ginbot 13,1990E.C.
Addis Zemen.Vol. 57 No.210 Ginbot 14,1990E.C.
Addis Zemen.Vol57. No.211 Ginbot 15, 990E.C.
Addis Zemen.Vol.57 No.212 Ginbot 16,1990E.C.
Addis Zemen.Vol.57 No.213 Ginbot18, 1990E.C.
Addis Zemen.Vol.57 No.214 Ginbot 19, 1990E.C.
Addis Zemen Vol. 57 No. 215 Ginbot 20, 1990E.C.
Addis Zemen.Vol.57 No.216 Ginbot 22,1990E.C.
Addis Zemen.Vol.57 No.217 Ginbot 23,1990E.C.
Addis Zemen. Vol 57 No.218 Ginbot 25,1990E.C.
Addis Zemen. Vol. 57 No.219 Ginbot 26,1990E.C.
Addis Zemen.Vol.57, No.220 Ginbot 27,1990E.C.
Addis Zemen. VVol.57 No. 221 Ginbot 28,1990E.C.
Addis Zemen. VVol.57 No.222 Ginbot 29,1990E.C.
Addis Zemen. VVol.57 No223 Ginbot 30,1990E.C.
Addis Zemen. VVol.57 No.224 Sene 2,1990E.C.
Addis Zemen. Vol.57 No.225 Sene 4,1990E.C.
Addis Zemen. Vol.57 No.227 Sene 5,1990E.C.
Addis Zemen. VVol.57 No 228 Sene 6,1990E.C.
Addis Zemen. VVol.57 No.229 Sene 7,1990E.C.
Addis Zemen. VVol.57 No.230 Sene 9,1990E.C.
Addis Zemen. Vol57 No231 Senel0,1990E.C.



Addis Zemen. Vol.57 No232 Sene 11,1990E.C.
Addis Zemen. VVol.57 No233 Sene 12,1990E.C.

Addis Zemen. Vol.61.N0.218 Miazia 8, 1994E.C.

Reporter.VVol.3. N0.35/140 Ginbot 3, 2990E.C.
Reporter.VVol.3. N0.36/141 Ginbot 10,1990E.C.
Reporter.VVol.3 No37/142 Ginbot 17, 1990E.C.
Reporter.VVol.3 N0.38/143 Ginbot 24, 1990E.C.
Reporter. Vol.3 N0.39/144 Sene 1,1990E.C.
Reporter. Vol.3 N0.40/145 Sene 8,1990E.C.

Reporter. Vol.7 N0.28/346 Miazia 14, 1994 E.C.

Tobia. Vol.5 No. 5 Ginbot 6, 1990E.C.
Tobia.Vol.5, No. 6 Ginbot 13,1990E.C.
Tobia.Vol.5, No.7 Ginbot 20,1990E.C.
Tobia. Vol.5, No. 8 Ginbot 27,1990E.C.
Tobia. Vol. 5 No.9 Sene 4,1990E.C.
Tobia. Vol. 5 N0.10 Sene 11,1990E.C.
Tobia. Vol.9 No.2 Miazia 10 ,1994E.C.

70



